Volgens Samsung is overeenkomst slechts een kwestie van tijd; 'Fokker-koop kan niet mislukken'

ROTTERDAM, 1 NOV. De overname van Fokker door Samsung lijkt slechts een kwestie van tijd. “De deal kan niet meer mislukken”, heeft een woordvoerder van het Zuid-Koreaanse concern vandaag in Seoel meegedeeld.

Hij reageerde daarmee op een artikel in Maeil Business Newspaper dat Samsung Aerospace Industries (SAI) een definitieve overeenkomst heeft gesloten over de overnameprijs. De Zuid-Koreaanse krant baseert zich op een hoge functionaris van Samsung.

De ondertekening van de overeenkomst laat volgens hem alleen nog op zich wachten omdat zowel de Zuid-Koreaanse als de Nederlandse regering die nog moet goedkeuren. Maar volgens hem is dat slechts een formaliteit.

De woordvoerder van Samsung weigerde het genoemde overnamebedrag van 150 miljoen dollar (253,5 miljoen) te bevestigen. Maar hij benadrukte nogmaals dat de deal rond is en niet meer kan mislukken.

Curator B. Knüppe van Fokker liet gisteren nog weten dat de onderhandelingen voortduren. De toeleveranciers van Fokker hadden voor vandaag duidelijkheid gevraagd. Deze deadline is verstreken. “Maar alle betrokkenen realiseren zich dat er nog wordt onderhandeld over Fokker.” Ultieme haast is weliswaar geboden voor de toeleveranciers, maar nu een akkoord dichtbij lijkt kan de deadline wel enige dagen worden verschoven.

De tijdsdruk waaronder de onderhandelingen tussen Samsung en EZ over Fokker plaatsvinden heeft in Seoel tot verwarring geleid. Samsung heeft de leidende rol in een consortium van veertien Koreaanse bedrijven die onder de naam KCDC en onder leiding van de Koreaanse overheid een eigen vliegtuigindustrie van de grond probeert te krijgen. De aankoop van Fokker zou dat proces aanzienlijk kunnen versnellen. Maar Samsungs voornaamste partners in dit project als Daewoo, Korean Air Aerospace en Hyundai Aerospace bekijken de plannen van Samsung inzake Fokker met argusogen. “Wij willen eerst alle details weten voordat we met deze deal akkoord gaan”, zegt vice-president Yi Tack Shim van KCDC deze week in het gezaghebbende weekblad voor lucht- en ruimtevaart Aviation Weekly.

Maar de tijd dringt. Met name Fokkers voornaamste toeleveranciers Shorts en Dasa willen snel duidelijkheid. Shorts maakt de vleugels voor Fokker en Dasa de rompen. Er wordt tot begin volgend jaar op Schiphol-Oost nog een aantal Fokkers afgebouwd, maar de vleugels en rompen van die toestellen hebben Shorts en Dasa al gebouwd. Beide bedrijven willen weten of er vervolgorders komen. Anders sluiten zij de produktielijn voor Fokker-onderdelen definitief. Of zoals Dasa-woordvoerder Benien dat formuleert: “We hebben een duidelijke uitspraak over de toekomst van Fokker nodig. Zo spoedig mogelijk. Liever vandaag dan morgen. Maar ik hoor maar niets”.

Motorenfabrikant Rolls Royce heeft minder moeite met de onduidelijkheid over het voortbestaan van Fokker. Deze onderneming hoeft geen hele produktielijn af te bouwen, mocht Fokker definitief ten onder gaan. “Wij kunnen zo weer leveren”, zei een woordvoerder.

Voor vleugelbouwer Shorts ligt dat gecompliceerder. Het maken van vleugels is een high-tech aangelegenheid. Fokker kan niet zomaar besluiten vleugels bij een andere fabrikant te laten bouwen. Shorts heeft al een gedeelte van de produktiecapaciteit voor Fokker-vleugels stilgelegd. Een deel van het personeel is wegens gebrek aan werk zelfs al naar huis gestuurd.