Verkeersplan weert auto's uit centrum van Utrecht

Geen doorgaand autoverkeer in het centrum. Na Groningen heeft ook Utrecht nu een verkeerscirculatieplan. De meningen zijn verdeeld.

UTRECHT, 1 NOV. In kantoorboekhandel Lorjé aan de Utrechtse Neude heerst deze ochtend een begrafenisstemming. Kort tevoren heeft wethouder H. van der Steenhoven op het plein het nieuwe verkeersplan voor de binnenstad onthuld. “Een heuglijke dag voor Utrecht”, aldus de wethouder. Logisch, vindt de eigenaar van Lorjé. “Hij heeft een prestigeproject doorgedrukt. Maar ik kan met mijn auto nu niet meer bij mijn winkel komen.”

Vanmorgen om zes uur is in Utrecht het verkeerscirculatieplan in werking getreden. Doorgaand autoverkeer door het centrum is nu niet meer mogelijk. De oude binnenstad is in compartimenten ingedeeld die alleen via de singels te bereiken zijn. In de loop van de nacht zijn enkele honderden verkeersborden 'onthuld' of afgeplakt.

Na Groningen, dat al in 1977 met een circulatieplan de auto aan banden legde, is Utrecht de tweede grote stad die het doorgaand verkeer geheel uit het centrum weert.

In 1989 al nam de raad een principebesluit, maar de realisatie werd gekoppeld aan de aanleg van een sneltram door het centrum. Die tram is inmiddels vervangen door een busbaan, maar daar moet het rijk nog mee akkoord gaan. Burgemeester I. Opstelten toonde zich vanmorgen tevreden dat het circulatieplan doorgaat. “Bij zoiets als het verkeer is het gemakkelijk om een idee en een visie te hebben, maar uitvoering is iets anders.”

De grootste ingreep betreft de oost-west-as tussen Vredenburg en Neude. Alle autoverkeer, uitgezonderd bussen en taxi's, wordt hier voortaan geweerd, zodat fietsers en voetgangers de ruimte krijgen. Op de zaterdagen was dat autoverbod al van kracht, zodat veel chauffeurs gemakkelijk hun route zullen verleggen. Niettemin probeerden vanmorgen op de Neude nog veel automobilisten een verboden richting te pakken. “Het is nog erger dan anders”, foetert een buschauffeur tegen een agent. Deze reageert blijmoedig. “De mensen zullen er aan moeten wennen.”

Nieuw is de 'knip' op het Domplein, die het doorgaand verkeer in noord-zuid-richting onmogelijk maakt. De maatregel is mede bedoeld om het Domplein, waar in het verleden alle gezelligheid werd geschuwd, meer allure te geven.

Ondanks een informatiecampagne was de ingreep voor sommigen toch een verrassing. Het district Utrecht van de huisartsenvereniging heeft gisteren nog per fax een collectieve ontheffing aangevraagd voor de 110 huisartsen die in het gebied opereren. Zij willen de mogelijkheid om via de busbanen toch snel naar andere delen van de stad te kunnen rijden. Districtsdirecteur H. Helsdingen rekent op een coulante houding van de gemeente. “Voor een patiënt kan dit een levensbedreigende situatie opleveren.”

Schoenenspeciaalzaak Hermans trekt klanten uit heel Nederland en heeft deze maand haar negentigjarig bestaan in de Lange Janssstraat gevierd. Deze nauwe straat was sinds jaar en dag een verkeersriool, waar het west-oost verkeer lekker optrok. “Als in de zomer de deur open staat, lijkt 't of we op het circuit van Assen of Zandvoort zitten”, zegt bedrijfsleider E. Jansen.

Hij is niet ongelukkig met de 'knip', maar maakt zich toch zorgen. “Ik ben een trouwe fan van Utrecht, maar in de loop der jaren is het parkeren drastisch achteruit gegaan. Ik ben bang dat klanten Utrecht links laten liggen en doorrijden naar een andere stad. Als alle grote steden en-bloc dit soort maatregelen zouden treffen, dan raken de mensen eraan gewend dat je niet meer met een auto in een binnenstad moet komen.”

Ook P. Hogervorst, directeur van boekhandel Broese-Kemink en voorzitter van de ondernemersvereniging in de binnenstad, is 'ambivalent'. “Met het einddoel, een aantrekkelijke en goed bereikbare binnenstad, zijn we het eens. De vraag is of de stappen die gezet worden, synchroon lopen. Zo is het verwijzingssysteem nog niet klaar. Op de radio werd gezegd dat het vandaag in Utrecht D-day is, maar ik denk dat het een D-jaar wordt.”

    • Bert Determeijer