Kwartaalwinst Atag daalt door druk op prijzen voor keukens

ROTTERDAM, 1 NOV. Onverwacht grote druk op de prijzen van keukenapparatuur en hoger dan voorziene aanloopkosten van een nieuwe serie verwarmingsketels hebben de winst van Atag in het derde kwartaal gedrukt. De onderneming (keukenapparatuur, verwarming, sanitair en fietsen) verdiende in het derde kwartaal van dit jaar 1,3 miljoen gulden, tegenover 4,5 miljoen een jaar geleden.

De nieuwe cv-ketels zijn volgens Atag goed ontvangen, maar de aanloopkosten van de produktie zijn hoog. Atag verwacht voor heel 1996 een daling van de winst uit gewone bedrijfsuitoefening met 30 tot 40 procent.

Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden geschrokken op het bericht. De koers van het aandeel verloor vanmorgen 6,50 op 98 gulden. Dit voorjaar noteerde Atag nog 135 gulden.

Over de eerste negen maanden behaalde Atag een netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening van 13,8 miljoen gulden. Dat is 18 procent minder dan de winst uit dezelfde periode vorig jaar, 16,9 miljoen gulden. De netto winst over de eerste drie kwartalen is met 28 procent gedaald: van 19,2 miljoen gulden vorig jaar, inclusief bate van 2,3 miljoen, tot 13,8 miljoen. Atag verlaagde deze zomer zijn winstverwachting voor 1996 al twee keer. Doordat verbeteringen bij overgenomen bedrijven meer tijd kostten kwam de onderneming terug van de voorspelling dat het resultaat zou verbeteren. Atag voorspelde toen een met vorig jaar vergelijkbare score. In Duitsland, waar Atag sterk vertegenwoordigd is, kampt de onderneming met overcapaciteit op de markt voor keukenapparatuur.

De kleinere fietsendivisie van Atag verging het beter. Omzet en resultaat zijn verbeterd. Reorganisatie en vernieuwing van het assortiment bij de Duitse fietsenfabriek Hercules zijn met succes afgesloten.

Een reeks overnames stuwde de omzet van Atag met 24 procent omhoog, van 573,8 miljoen gulden in de eerste negen maanden van vorig jaar tot 714,5 miljoen gulden dit jaar.