Flex-ex

Het prospectus waarmee Endemol aspirant beleggers informeert over de merites van het bedrijf is geen Privé, maar wel onthullend. Winst en andere financiële details bleven altijd buiten de schijnwerpers.

Nieuwe onthullingen zijn de persoonlijke belangen van directeuren J. van den Ende en J. de Mol en de commissarissen W. van Kooten en S. Tóth. De combinatie van de zaken van Endemol met hun prive-zaken doet denken aan de (schijn van) belangenverstrengeling die een ondernemer als J. van den Nieuwenhuyzen (ex-Begemann) zoveel wantrouwen bij beleggers bezorgde dat hij er in arren moede maar mee is gestopt.

Het Endemol-kwartet neemt privé deel in de musicals Tommy en Victor Victoria, waarvoor Endemol de rechten heeft of co-producent is.

Dat druist in tegen de geest van de deze week gepubliceerde voorstellen van de commissie-Peters om de onafhankelijkheid van commissarissen te verbeteren. Van den Ende en De Mol kochten recent ook privé een kapitaal pand dat Endemol gaat huren. De huur daarvoor wordt vastgesteld “aan de hand van een taxatierapport”.

Bovenstaande informatie stond netjes in het prospectus. Zeker zo interessant is de ontbrekende informatie: over het vertrek, eerder dit jaar, van financieel directeur J. van Diejie bijvoorbeeld. Of het carrièreverloop van zijn opvolger, A. Schouwenaar, wiens poging eind jaren tachtig met gangmaker E. de Vries een uitzendbureau (Flex) van Europese omvang bij elkaar te kopen, onvermeld blijft. Dat mislukte en Flex werd aan Randstad verkocht.

Wellicht nuttig dat beleggers dat weten, gezien de buitenlandse overname- en expansieplannen van Endemol.

    • Menno Tamminga