Belgen eisen uitleg Lockheed over Hercules

ROTTERDAM, 1 NOV. De Belgische luchtmacht wil van vliegtuigfabrikant Lockheed weten waarom de nooddeuren van de op het vliegveld Eindhoven verongelukte Hercules C130 niet konden worden geopend. Bevelhebber luitenant-generaal G. Vanhecke verwacht dat de fabrikant ook aangeeft of de constructie van het toestel moet worden gewijzigd.

Bij de vliegramp op 15 juli kwamen 34 (jonge) militairen om het leven, naar later bleek doordat de hulpverlening veel te laat op gang kwam. Kort nadat het transportvliegtuig in tweeën gebroken naast de baan lag, leefden alle inzittenden nog. Tevergeefs hebben ze geprobeerd een van de zeven deuren te openen. De brandweer was niet op de hoogte van hun aanwezigheid.

De bevelhebber van de Belgische luchtmacht had gisteren op het hoofdkwartier in Brussel een persconferentie georganiseerd om berichten tegen te spreken als zou de bemanning van de Hercules te onervaren zijn geweest en ernstige fouten hebben gemaakt. “Wie daarvoor bewijzen heeft moet bij ons komen. De jongens kunnen zich niet meer verdedigen. Mij is de nagedachtenis aan deze bekwame mensen veel waard”, aldus Vanhecke. Volgens de onderzoekscommissie heeft de bemanning geen fouten gemaakt, zei hij. Ook niet onmiddellijk na de crash: “Dat bleek uit de stand van de hendels.”

Hij vindt dat sinds de publicatie van het (technisch) rapport op 3 oktober een 'match Nederland-Belgie' wordt gevoerd waarin de schuld de ene keer bij de Nederlanders en daarna bij de Belgen wordt gelegd. Volgens Vanhecke zijn er bij het onderzoek geen fouten verdoezeld. “Daarvoor hebben we te veel respect voor elkaar. Bovendien is de commissie die het ongeluk heeft onderzocht absoluut onafhankelijk.”

Over het feit dat geen van de nooddeuren kon worden geopend zei Vanhecke: “Het was een zware crash, het toestel heeft tonnen grond verplaatst. Verder was het een opeenstapeling van domme pech.” De bevelhebber kondigde aan dat de Belgische Hercules-vliegtuigen in de toekomst flightdata- en cockpitvoice-recorders aan boord hebben. Vanhecke gaf toe dat nog altijd niet duidelijk is waarom de bemanning de derde motor in vaanstand heeft gezet, opdat de propellor zo min mogelijk weerstand zou geven. Aangenomen wordt dat dat gebeurde wegens een botsing met vogels.