Voorkeur; Galerie

RINEKE DIJKSTRA Ze fotografeerde jongeren in Ghana, Nederland en Engeland. Bij een discotheek in Liverpool maakte zij behalve portretfoto's ook video-opnames. In een geïmproviseerde studio deden jeugdige bezoekers diep in de nacht een 'screentest'. Een reeks aandoenlijk, ongemakkelijke scènes, zoals wezenloos dansende meisjes en een houterige imitatie van een zoenend paar uit een televisie-soap is het resultaat. Galerie Paul Andriesse, Prinsengracht 116, Amsterdam. T/m 26 nov. Di t/m vr 10-12u30 en 14-18u30. Za 14-18u. Zo 3 nov. 14-17u.

HOME IS WHERE THE HEART IS Fransje Killaars bouwde in de zuiveringshal van de Westergasfabriek een kamer van de felste kleuren. De wanden zijn van banen effen stof, de vloer is bedekt met kleedjes in de gruwelijkste kleurcombinaties en ook het bed dat daarboven zweeft is schreeuwerig. Het is een ruimte om in lachen uit te barsten, maar na een tijdje wordt je er zo stil van als van een witte kloostercel. De kamer is te zien op de expositie Home is where the heart is, waar vier Nederlandse en vier Canadese kunstenaars aan deelnemen. Westergasfabriek, Haarlemmerweg 8-10, Amsterdam. T/m 17 nov. Dag. 10-18u.

DONNA HAN Liefde voor katten proberen over te brengen zonder ergerlijk zoet te klinken is de meeste bewonderaars niet gegeven. Rudy Kousbroek kan het; Donna Han kan het ook. Ze betuigt haar liefde op een expres rommelige tentoonstelling in Artis in Den Bosch. Artis, Boschveldweg 471, Den Bosch. T/m 17 nov. Do t/m zo 13-17u.

THEMES IN PAINTING De Brabantse schilders Marc Mulders, Paul van Dongen en Reinoud van Vught maakten voor het Centraal Museum in Utrecht samen een muurschildering. Bij galerie De Praktijk in Amsterdam zijn nu tekeningen te zien die het drietal samen maakte. Paddestoelen, vissen, dood wild en gekruisigden gaan op elk blad een overtuigend huwelijk aan. Lauriergracht 96, Amsterdam. T/m 13 nov. Wo t/m za 13-18u.

CROSSING THE CHANNEL Six artists from Britain in Mondrian's country 'luidt de ondertitel van een reeks wekelijks wisselende solotentoonstellingen van Britse kunstenaars. Zij vormen geen groep, het zijn individuen, schrijft organisator Franck Gribling. Maar gezamenlijk vertegenwoordigen zij op een 'ondogmatische manier een ingetogen kant van de Engelse beeldende kunst'. Zij onderscheiden zich hierdoor van de trendy pop-richting met Damian Hirst als belangrijkste exponent. T/m 22 nov is nog werk te zien van Tom Benson, Peter Sansom en John Mitchell bij City Thoughts, Amsterdam; Oudezijds Voorburgwal 131, Amsterdam. Zo t/m vr 15-18u. Opening: elke za 17u.

URS PFANNENMÜLLER 'Periferie' is de titel van een bestaande uit een ruimte, opgetrokken uit karton en hout, die sterk doet denken aan een loods of rioolbuizen. De titel verwijst niet alleen naar Pfannenmüllers fascinatie voor de rafelranden van de grote stad, maar ook naar de marginale positie van de kunstenaar. Binnenin het buizenstelsel treft men ook een matras aan: de periferie kan ook een vrijplaats zijn voor de kunstenaar. Toussaintkade 55, Den Haag. T/m 16 nov. Di t/m za 12-17u.

EN VERDER Tekeningen van Frank van den Broeck bij galerie Slewe, Amsterdam t/m 23 nov; schilderijen van Lars Arrhenius t/m 18 nov. bij galerie Rob Malasch, Amsterdam; schilderijen van Serge Onnen en cd's van Wouter van Riessen t/m 24 nov. bij Bloom Gallery, Amsterdam; veelbelovende jonge talenten van academies bij t/m 16 nov Galerie Fons Welters, Amsterdam.