Frans bod op Duty Free Shoppers in Verenigde Staten

PARIJS, 31 OKT. Zoals LVMH draait, zo zou Frankrijk graag zijn hele handel en industrie in de wereld zien slagen. Het publiek kent de grote merken, Dior, Guerlain, Kenzo, Moët et Chandon, Hennessy, de financiële wereld waardeert vooral de gezonde cijfers er achter. Zeker nu LVMH rendabele omzet met groeipotentieel koopt in de VS en Azië.

Het gisteren bekend gemaakte LVMH-bod op 59 procent van de aandelen Duty Free Shoppers (DFS) wordt nog aangevochten door twee Amerikaanse minderheids-aandeelhouders, een grote en een kleine. Maar als de aankoop doorgaat betekent het dat de Franse luxe-groep onder directie van Bernard Arnault een grote slag heeft geslagen.

Na jaren afslanken en terug-naar-de-basis-bewegingen - concentratie op de typisch Franse produkten van en voor schoonheid - breidt LVMH weer uit. Dit keer niet in de breedte maar 'verticaal', door een belangrijk afzetkanaal te kopen.

DFS is gevestigd in San Francisco, heeft tax free-winkels in Californië, maar ontleent zijn speciale aantrekkingskracht aan een sterke positie in de snel groeiende markten voor welvarende klanten in Azië. DFS exploiteert in totaal 180 verkooppunten waar dure luxe-produkten met flinke winstmarges worden aangeboden.

Het is de bedoeling dat DFS onafhankelijk blijft opereren onder de huidige leiding. Dat lijkt ook nodig, afgezien van de bevredigende resultaten die nu al worden behaald, omdat de DFS-groep maar 10 procent van de omzet haalt met LVMH-produkten. Concurrerende parfums willen niet in een overduidelijke LVMH-winkel met alleen maar Louis Vuitton-tassen en Champs Elysée-parfum te koop liggen.

De Pacifische zet van LVMH is door de beurs in Parijs goed ontvangen. Franse bedrijven hebben niet altijd een gelukkige hand met grote buitenlandse aankopen en ze voelen er zich vaak, ook door taalbarrières niet toe aangetrokken. De grootste Franse aankoop in de VS was die van American Can/Triangle door Péchiney in 1988; dat heeft een immens politiek-financieel schandaal opgeleverd.

LVMH is bereid 12,6 miljard franc (3,2 miljard gulden) te betalen voor 59 procent DFS. Als de minderheidsaandeelhouders tegen de zelfde voorwaarden worden uitgekocht loopt de totale overnamesom zodanig op dat Standard & Poor's, het solvabiliteits-bureau, een waarschuwing heeft laten uitgaan. De omzet van LVMH (30 miljard franc in 1995) zou met 50 procent toenemen. Door de aankoop zou de rentabiliteit beter worden; DFS is een rentabiliteit van 10 procent gewend. Vorig jaar verdiende LVMH 4 miljard franc.

De uitbreiding naar detailhandel, waar LVMH eerder zich uit terugtrok, was nodig geworden omdat het concern in Europa te maken kreeg met stagnerende groei van de eigen luxe produkten.

Frankrijk houdt de adem in en de rest van Europa is nauwelijks beter. In Azië wordt groei in de dubbele cijfers verwacht; Franse luxe ligt daar goed.