Fusie van twee grote 'supers' in de maak

ROTTERDAM, 30 OKT. De Boer Winkelbedrijven en Unigro willen via een aandelenruil fuseren. De nieuwe groep De Boer Unigro heeft ongeveer 380 supermarkten in Nederland. Met deze supermarkten, onder de naam Super De Boer, wordt het supermarktbedrijf nummer twee in Nederland, achter marktleider Albert Heijn.

Dat hebben beide bedrijven vanmorgen bekendgemaakt. De Boer Unigro gaat tot de twintig grootste ondernemingen van ons land behoren. De nieuwe combinatie heeft een omzet van ruim 6 miljard gulden per jaar en een marktaandeel in Nederland van meer dan 13 procent. De Boer Unigro telt meer dan 10.000 volledige arbeidsplaatsen.

Het concern combineert eigen winkels en zelfstandige ondernemers/franchisenemers. Beide bedrijven zullen de supermarktformules De Boer, Spar, Cirkel en Super integreren. Beide winkelbedrijven zeiden verder dat de fusie een begin is van de internationalisering van de activiteiten. Unigro is al actief in België en Spanje.

De fusie moet plaatshebben via een aandelenruil, waarbij aandelen Unigro worden ingebracht in De Boer Winkelbedrijven tegen uitgifte van nieuwe certificaten De Boer Unigro. Unigro's houdstermaatschappij zal daarbij een belang verwerven van 57 procent in de nieuwe combinatie. Binnen zes maanden wordt dat teruggebracht tot 49,9 procent.

De huidige eigenaar van Unigro, E. Albada Jelgersma, zal daardoor geen controlerend belang hebben in de nieuwe combinatie.

Volgens De Boer en Unigro biedt de fusie grote synergievoordelen op het gebied van logistiek, informatietechnologie, inkoop, vastgoed en commercieel beleid. Daardoor zullen enige tientallen banen verdwijnen bij beide fusiepartners. Gedwongen ontslagen worden daarbij niet uitgesloten.

De partners zijn beide winstgevend. Unigro boekte in de eerste zes maanden van het op 1 februari begonnen boekjaar een winst van 16,7 miljoen gulden. Het op de Amsterdamse beurs genoteerde De Boer is qua omzet kleiner dan Unigro, maar wel winstgevender. De Boer meldde over de eerste helft van dit jaar een winst van 16,8 miljoen gulden. De partners zeggen te verwachten dat van de fusie vanaf 1997 een duidelijk positieve invloed zal uitgaan op de winst per aandeel van de nieuwe combinatie.

Ahold is met Albert Heijn marktleider in Nederland. Het aandeel is 27 procent.