De Boer groeide tot grootwinkelbedrijf

ROTTERDAM, 30 OKT. Het aan de Amsterdamse beurs genoteerde De Boer Winkelbedrijven is de laatste jaren uitgegroeid van een regionaal grootwinkelbedrijf in het noorden van het land naar een supermarktorganisatie met vestigingen in vrijwel geheel Nederland.

Het bedrijf maakte vorig jaar een netto winst van 33,2 miljoen gulden bij een omzet van 1,8 miljard gulden.

Tot De Boer behoren 159 supermarkten (De Boer/De Jong), 215 Trekpleister/Cency drogisterijen en 146 Mitra slijterijen.

Het levenswerk van de inmiddels overleden Jan de Boer sr., dat in 1921 begon in een winkeltje in het Groningse Veelerveen waar nog petroleum uit het vat werd verkocht, heeft inmiddels nationale vormen aangenomen.

Na de overname van het Zuidhollandse grootwinkelbedrijf Gebr. De Jong in 1994 en van de Drenthse Karsten Groothandel dit jaar resteert volgens de informatiedienst Food Net alleen nog in het zuiden van het land een blinde vlek op de kaart.

In de komende jaren blijft De Boer Winkelbedrijven volgens Food Net dan ook actief op overnamepad. (Karsten Groothandel functioneert als zelfstandige dochteronderneming met behoud van eigen identiteit binnen De Boer Winkelbedrijven.)

Het marktaandeel van de supermarkten (waarvan 21 franchise winkels) van De Boer Winkelbedrijven is in 1995 met 0,1 procent punt gestegen tot 3,8 procent. Inclusief Karsten ligt het marktaandeel boven de 5 procent.

In het afgelopen jaar is veel geïnvesteerd in het verbeteren van de logistieke stromen, het uitbreiden van scanning en het elektronisch betalen in de winkels.