Banengarantie vormt grote struikelblok bij overname van Fokker

DEN HAAG, 30 OKT. De banengarantie waar de Nederlandse overheid het Zuidkoreaanse Samsung om heeft gevraagd is het grootste struikelblok voor de overname van Fokker. Dit heeft minister Wijers (Economische Zaken) gisteren in een vertrouwelijk overleg aan de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken gemeld.

De onderhandelaars namens Samsung Aerospace zouden volgens goed ingelichte bronnen in Den Haag bereid zijn om voor “een behoorlijke periode van vijf jaar” garanties te geven voor de werkgelegenheid bij Fokker. De onderhandelaars zijn vorige week vrijdag naar Korea teruggekeerd voor ruggespraak. Volgens Samsung-adviseur P. Koster van Coopers & Lybrand zouden de Koreanen niet zo positief staan tegenover banengaranties.

Volgens Koster staan de Koreanen ook kritisch tegenover het feit dat er volgens de Nederlandse Staat nu al afspraken moeten worden gemaakt over aansprakelijkheid bij mogelijke contractbreuk. Koster is bang dat de onderhandelingen verzanden in juridische criteria.

Volgens Wijers wordt er nog steeds gepraat met de Koreanen, zo melden bronnen in Den Haag. PvdA-Kamerlid W. van Gelder noemde de door Wijers gevraagde banengarantie gisterenavond na het vertrouwelijk overleg “een breekpunt”.

“Wij willen investeren in Fokker als er garanties zijn”, aldus Van Gelder. “Die zijn er nog onvoldoende”.

Inmiddels heeft een aantal grote toeleveranciers van Fokker als Shorts (Vleugels) en Dasa (rompen) uitsluitsel gevraagd over de toekomst van Fokker. Zij stoppen met het maken van onderdelen van Fokker-vliegtuigen wanneer de onderhandelingen met Samsung definitief afketsen.

Minister Wijers laat aan de curatoren over wanneer de tijd voor Samsung verstreken is om met een definitief eindbod te komen. Eerder hebben de bewindvoerders gezegd dat die deadline aanstaande vrijdag 1 november is. “De curatoren bepalen de hardheid van de deadline”, aldus Wijers

Kamerlid W. Mateman van het CDA: “Dat Samsung is teruggeroepen kan ook onderhandelingstactiek van het bedrijf zijn. Over het bedrag dat de Koreanen voor Fokker moeten betalen is geen onduidelijkheid. Het gaat over de formuleringen van zekerheden.”