Zweefvliegterreinen

De kaart van Nederland met de militaire en burgervliegvelden (themabijlage Vliegen, 17 oktober), vertoont een aantal grove fouten. Het is een rommeltje met de vermelde zweefvliegterreinen, waar het gaat om medegebruik samen met andere luchtvaartactiviteiten.

Zo is er in tegenstelling met de kaart géén zweefvliegsport op Lelystad (deze is in 1995 verplaatst naar een geheel nieuw terrein bij Biddinghuizen) en evenmin op Seppe. Daarentegen wordt er wél gezweefd op Hoogeveen, Deelen (naast Terlet, waar het Nationaal Zweefvliegcentrum is gevestigd), Texel (met motorzweefvliegtuigen), Midden-Zeeland, Woensdrecht, Gilze Rijen, Eindhoven, Volkel en De Peel. Juist de vliegbases van de Luchtmacht zijn voor de Nederlandse zweefvliegerij van het grootste belang. Gelukkig is op de kaart wel een zweefvliegtuigje getekend op de plaats van de voormalige Vliegbasis Ypenburg, want daar kunnen de drie clubs nog steeds op het resterende deel de lucht in. Voor de club die verjaagd werd door Assen is al enige tijd een terrein bij Veendam in gebruik.

Ook over de drie grafieken op dezelfde pagina valt commentaar te leveren: 'De luchtvloot van Nederland naar soort' dateert van 1 januari 1996. De aantallen betreffen de in het register ingeschreven vliegtuigen, maar een aantal vliegt niet hier maar in het buitenland, op een lease-contract. Het totaal aantal van 2.086 klopt in het geheel niet met de getallen in de grafiek 'De luchtvloot 1989-1995'.

Ten slotte: de kop boven het derde grafiekje 'Vluchten van en naar Nederland' moge gelden voor de grote luchthavens, maar toch zeker niet voor de kleine vliegvelden met 'vooral zweef- en sportvliegtuigen': 510.000 vluchten naar het buitenland in deze categorie?