McDonnell ziet af van produktie nieuwe jumbojet

ROTTERDAM, 29 OKT. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant McDonnell Douglas ziet af van de produktie van een nieuwe jumbo-jet voor 300 tot 375 passagiers. Een jaar geleden lanceerde McDonnell Douglas onder de codenaam MD-XX het plan om de huidige MD 11 (300 passagiers) te verlengen.

Het toestel zou worden voorzien van nieuw ontworpen vleugels en drie motoren. De ontwikkelingskosten van twee tot drie miljard dollar die het nieuwe toestel vergt vindt de Amerikaanse fabrikant echter te hoog.

Hoewel McDonell Douglas al vijftig potentiële orders voor het nieuwe toestel zegt te hebben, haakt het bedrijf af in de concurrentiestrijd met Airbus en Boeing, die met de 747-400 versie momenteel het grootste straalvliegtuig ter wereld maakt.

Zowel Boeing als Airbus heeft echter plannen voor de bouw van een super-jumbo met meer dan 600 zitplaatsen. McDonnell Douglas heeft even overwogen zich ook in deze strijd te mengen, maar is teruggeschrokken voor de hoge ontwikkelingskosten van een dergelijk toestel, die bij Airbus worden geraamd op 13 miljard dollar. Boeing schat de ontwikkelingskosten voor een super-jumbo op 8 miljard dollar. De fabriek in Seattle kan voortborduren op de technologie van de 747-400 en kan gemakkelijker en sneller een dergelijk dubbeldeks toestel op de markt brengen dan Airbus.

Boeing denkt dat er tot het jaar 2010 niet meer dan 600 van deze toestellen kunnen worden verkocht. Vliegvelden en startbanen moeten worden aangepast om dergelijke toestellen te kunnen ontvangen. Airbus denkt dat er tot 2010 wel 1400 super-jumbo's kunnen worden afgezet. Maar analisten uit de luchtvaartindustrie bestrijden deze cijfers en geven Boeing de beste kans van slagen op deze markt.