Freddy Heineken kan biografie niet tegenhouden

AMSTERDAM, 29 OKT. Freddy Heineken, ex-topman van het gelijknamige bierconcern en grootaandeelhouder, heeft diverse pogingen gedaan de publikatie van een boek over zijn bedrijf te verhinderen. Zo vroeg hij zijn vriend Pierre Vinken, tot voor kort topman van Elsevier, de uitgeverij Sun waar dit boek verschijnt over te nemen.

Dat schrijft journaliste Barbara Smit in haar boek Heineken. Een leven in de brouwerij, een 'ongeautoriseerde biografie' die deze week verschijnt. Freddy Heineken zelf doet de bewering van Smit via een woordvoerder af als “volstrekte onzin”. Volgens de Heineken-woordvoerder heeft de biermagnaat in zijn omgeving alleen “gegrapt” dat overname van de uitgever de enige manier was om Smits boek tegen te houden. Een woordvoerder van Sun liet overigens eind vorig jaar al weten dat Freddy Heineken zes pogingen had ondernomen de uitgave van het boek te blokkeren, zonder details te geven.

Smit, correspondente in Nederland voor een aantal buitenlandse kwaliteitsbladen, is er als eerste journalist in geslaagd een serieuze studie te maken van de opkomst van Heineken als wereldmerk. Zij beschrijft hoe Heineken dankzij een “feilloze intuïtie en enorme gedrevenheid” zijn biermerk over de hele wereld beroemd maakte. Zijn aandelenpakket maakte hem miljardair, waarschijnlijk de rijkste Nederlander ooit. “Zijn altijd wat spottende manier van praten, zijn eigenzinnigheid, zijn onvoorstelbare rijkdom: het maakte hem in de kringen van Nederlands top-industriëlen tot een geval apart.”

Smit sprak voor de totstandkoming van het boek in totaal vijf keer keer met Heineken. In het voorwoord van het boek beschrijft zij hoe de biermagnaat haar uitnodigde 'op de thee', in het 'Pentagon', zijn privé-kantoor annex pied à terre aan het Amsterdamse Weteringplantsoen. “Toen ik belde om de afspraak te bevestigen, zei hij dat hij een slaapmiddel in de thee zou doen en me daarna uit zou kleden.” Maar toen Smit arriveerde voor het gesprek was Heineken “bijzonder onderhoudend, met zijn talrijke taalgrapjes en met zijn scherpe inzichten in wat de mensen beweegt”.

Maar Smit stuitte bij haar onderzoek naar Freddy Heinekens succes ook op de “donkere kant van zijn karakter”.

De brouwer werd “ronduit onaangenaam” op het moment dat hij in de gaten kreeg dat Smit hem geen zeggenschap wilde geven over de uiteindelijke tekst van het boek. “Dat speet me zeer. Maar deze ongewenste confrontatie gaf me wel een mooi inzicht in Freddy's manier van doen: hij is in wezen charmant, maar manipuleert graag en is uiterst wraakzuchtig.”

Freddy Heinekens woordvoerder stelt daarentegen dat het nooit de bedoeling van de 72-jarige biermagnaat is geweest mee te werken aan het boek van Smit, die eind twintig is. “Mijnheer Heineken wilde zich gewoon een beeld vormen van de auteur. Hij vond dat ze te jong was om zo'n biografie te schrijven, daarvoor is meer levenservaring nodig.”

Freddy Heineken overlegde volgens Smit met een gerenommeerde uitgever - De Arbeiderspers - over een 'geautoriseerde biografie', die haar boek de wind uit de zeilen moest nemen. Het project met De Arbeiderspers strandde, omdat ook deze uitgever Heineken niet de controle over zijn eigen biografie wilde geven.

De woordvoerder van Freddy Heineken laat weten dat ook deze bewering niet waar is. “Het was juist de Arbeiderspers die mijnheer Heineken benaderde om over een biografie te praten.”