Britse supermarkt richt een eigen bank op

Het Britse supermarktconcern J. Sainsbury gaat onder eigen naam een bank oprichten om de klanten sterker aan zich te binden en de winst op te krikken. Daarmee doet de grootgrutter een frontale aanval op de positie van de traditionele financiële instellingen in Groot-Brittannië.

Het initiatief is uniek voor Europa. In Nederland valt iets dergelijks volgens een woordvoerder van Albert Heijn voorlopig niet te verwachten. “We zijn er absoluut niet mee bezig.” Albert Heijn volgde Sainsbury overigens wel met het Airmilesprogramma, een in 1988 in Groot-Brittannië geïntroduceerde formule voor klantenbinding die sinds 1994 ook in Nederland veel succes heeft.

Voor het oprichten van Sainsbury's Bank is al een vergunning aangevraagd bij de Bank of England, de Britse centrale bank. Het supermarktconcern krijgt een belang van 55 procent. De overige 45 procent komt in handen van Bank of Scotland, die de vereiste expertise zal inbrengen.

Sainsbury denkt op grond van het vertrouwen van zijn 12 miljoen klanten veel zaken te kunnen weghalen bij de banken, die een slecht imago hebben bij de Britse consument. Het concern wil in de loop van volgend jaar een reeks van financiële diensten gaan aanbieden, waaronder spaarrekeningen, credit cards, hypotheken en persoonlijke leningen.

Sainsbury zal de produkten aan de man brengen via 'direct banking', het bankieren via telefoon en elektronica. Met aantrekkelijke tarieven hoopt het concern de klanten sterker aan zich te binden en zo de positie van grootste supermarktketen in Groot-Brittannië te heroveren. Sinds kort staat concurrent Tesco nummer één.

Met het initiatief van Sainsbury worden de traditionele grenzen in de detailhandel verder opengebroken. De supermarktketens in Groot-Brittannië hebben, net als die in Frankrijk, al een groot deel van de benzineverkoop in handen. Ook halen ze steeds meer klandizie weg bij onder meer fotowinkels, bakkerijen en boek- en tijdschriftenwinkels.