Wat hoger behoudt Barboza overzicht

Concert: accordeonist Raúl Barboza & Conjunto. Gehoord: 27/10 KIT, Amsterdam

Veel muziek die vandaag in de concertzaal gespeeld wordt voor een zwijgend zo niet zwijmelend publiek, had vroeger een volslagen andere functie. Ze was bedoeld om op te dansen of vormde een niet te opvallend decor voor liefdes-schijnbewegingen en slemppartijen. Huppelwijsjes uit de baroktijd, ragtimes en stomps uit de 'jazz age' en hitsige dansen uit de voormalige Afrikaanse koloniën, ze zijn allemaal in status gestegen.

Met de Argentijnse dansmuziek is hetzelfde gebeurd, zo weet iedereen die wel eens van Astor Piazolla gehoord heeft. Diens variant van de tango veroverde gaandeweg de concertzaal maar kreeg in het danslokaal geen poot aan of van de grond. Als het Raúl Barboza ligt gaat het met de in het noordoosten van Argentinië ontwikkelde 'chamamé'- muziek dezelfde kant uit, zo werd duidelijk in het KIT waar deze accordeonist zondag een uitstekend concert gaf.

Barboza mag zich dan baseren op de door Europese immigranten meegebrachte walsen en polka's, hij is het stadium van wijntje en trijntje al lang voorbij, zoals ook te horen is op zijn ongetitelde cd uit '94 die in Frankrijk werd onderscheiden met de Grand Prix Charles Cros.

Barboza is niet alleen een formidabele instrumentalist die zijn trekzak kan laten klinken als een machtig orgel, hij is ook een leider met moed en gezag. Pianissimo spelen, dat moet je een dansband niet vragen, noch minder dan het laten 'zweven' van het tempo of het 'verwaarlozen' van de beat. Barboza's kwintet, met o.a. een Paraquaanse harp erin, doet het allemaal zonder dat het ook maar een ogenblik geforceerd of onecht klinkt. Het resultaat is muziek met een buik en een hart en als extraatje ook nog een hoofd.

Dat Barboza temidden van zijn musici op een verhoging zit is dan ook geen teken van arrogantie, maar slechts een bewijs dat hij zich bewust is van zijn positie, bijvoorbeeld in het jachtig stomende Tren Expreso. Er is er één die de kar moet trekken, vooruit, vooruit en tenslotte omhoog, en daarvoor is nu eenmaal overzicht nodig. Voor hen die bij accordeon-muziek slechts wil hijsen en hossen zijn er voldoende meer bij-de-grondse adressen.