Le Jeune en Von Bingen

Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel - Claude Le Jeune: Le Printans (Sony, Vivarte SK 68 259) Chaterine Schroeder - Hildegard von Bingen: O Nobilissima Viriditas (Champeaux, CSM 0006)

Vorig jaar tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht probeerde dirigent Paul van Nevel met zijn Huelgas Ensemble te bewijzen hoe prachtig het werk van Claude Le Jeune (ca. 1528-1600) klonk. Le Jeune componeerde op teksten van Jean de Baïf, een Franse dichter van Pléiade, en zijn uitgangspunt was dat de muziek volledig in dienst staat van het woord. Dat bleek inderdaad het geval: alles was keurig te volgen. Zo keurig zelfs, dat er nog maar weinig te beleven viel - in ieder geval veel te weinig voor een heel concert.

De cd die het Huelgas Ensemble nu uitbrengt met Printans van Le Jeune heeft hetzelfde effect. De luisteraar raakt onder de indruk van de perfectie van het ensemble, van de glanzende samenklanken en de superieure kwaliteit van de samenzang. Maar hij raakt verveeld door de uniformiteit van het muzikale bouwwerk. In vergelijking met een tijdgenoot als Orlando di Lasso (wiens werk gelukkig ook door Van Nevel is opgenomen), klinkt de muziek van Le Jeune onontkoombaar als degelijke confectie.

Hoe anders is dat met het werk van Hildegard von Bingen, de elfde-eeuwse heilige. Haar muziek is vrijwel onverwoestbaar. Zolang zij in haar waarde wordt gelaten (en niet zoals vorig jaar gebeurde, met een muzikaal new age-sausje wordt overgoten), krijgt iedere interpretatie van haar religieuze gezangen onmiskenbaar een spirituele lading.

De laatste jaren lijken Barbara Thornton, met een stem die de helderheid heeft van een laserstraal, en haar ensemble Sequentia een soort alleenrecht op Hildegard te doen gelden. Ten onrechte, zo bewijst Catherine Schroeder, die alleen al door de donkerder stem (maar ook de manier waarop ze zich instrumentaal laat begeleiden) aan de schitterende gezangen een heel ander karakter geeft. Beide visies zijn de moeite waard, ook al komt Schroeder, door haar arabisch of joods aandoende, subtiele versieringen en de wat ruwere interpretatie iets authentieker over.