P&C: met duurdere kleding naar herstel

RIJSWIJK, 25 OKT. Peek & Cloppenburg begint binnenkort met twee experimenten die het verlieslijdende kledingconcern er bovenop moeten helpen. Twee filialen, in Arnhem en Breda, worden aanzienlijk uitgebreid en gaan volgend voorjaar na een ingrijpende metamorfose verder onder de naam “Ansons van P&C”.

Zes andere filialen, in Rotterdam, Groningen, Eindhoven, Den Bosch, Antwerpen en Brussel, starten binnenkort eveneens met een proef. In deze vestigingen zal het aanbod van externe merken aanzienlijk worden opgeschroefd.

Slaan beide experimenten aan, dan schakelen mogelijk ook de resterende 48 vestigingen van het concern op termijn over op één van de twee nieuwe formules. Hierdoor zal de werkgelegenheid fors kunnen toenemen. Momenteel zijn bij het bedrijf ongeveer 1.500 mensen werkzaam.

Het experiment in Arnhem en Breda wordt gestuurd door het Duitse moederbedrijf, dat ongeveer 70 procent van de Nederlandse P&C Groep in handen heeft. Het winkeloppervlak van beide filialen zal met ongeveer 50 procent worden uitgebreid door de bouw van extra etages.

In verband met de verbouwingen blijven de deuren van de vestigingen in Arnhem en Breda binnenkort respectievelijk twee en één maand gesloten.

De twee filialen schakelen over op de formule die ook in Duitsland wordt gehanteerd. Daar opereert het concern eveneens onder de naam Ansons en ligt de nadruk op kleding in het hogere prijssegment. “We gaan naar de oude P&C-formule van jaren her”, aldus J. van Noort, directeur personeel en organisatie.

Volgens hem is de nieuwe formule bedoeld om aansluiting te vinden bij de jonge Europese consument. Hij heeft er alle vertrouwen in dat dit ook zal lukken. “We gaan ervoor dat deze formule zal slagen.”

Peek & Cloppenburg leed in het op 31 januari afgesloten boekjaar 1995/96 een verlies van 15 miljoen gulden als gevolg van de negatieve marktontwikkeling in Nederland en België.

De omzet daalde liefst 10 procent tot 412 miljoen gulden. In een poging de verliezen te beperken verkocht het concern eerder al Mac & Maggie aan The Sting Modes. Ook gingen veertig arbeidsplaatsen verloren op het hoofdkantoor.

Volgens Van Noort is de ergste pijn inmiddels geleden. “We zitten nog steeds op de lijn die we in de begroting hebben uitgestippeld.” Dit jaar zal het verlies volgens hem “aanzienlijk worden teruggebracht”. (ANP)