Appelt en Hütte

Dieter Appelt. Art Affairs. T/m 16 nov. Wo t/m za 13-18u. Prijzen 8.475 tot 50.850 gulden. Axel Hütte: Stad en land. Galerie Akinci. Di t/m za 13-18u. Zo 3 nov 14-17u. Prijzen 9.860 - 21.000 gulden. T/m 16 nov. Galeriecomplex, Lijnbaansgracht 316-317, Amsterdam.

Dieter Appelt (1935) en Axel Hütte (1951), twee Duitse fotografen, exposeren toevallig gelijktijdig in het galeriecomplex aan de Amsterdamse Lijnbaansgracht. Beiden maken prachtige fotowerken, maar hun uitgangspunten zijn totaal verschillend. Appelt toont bij Art Affairs onder meer een tiendelig werk, Space (1989-1990), dat bestaat uit zwart-wit opnames van gestapelde voorwerpen die rond draaien. De foto's zijn gemaakt met een grootbeeld-camera en gedurende vier uur 50.000 keer belicht. Het intense, diepe zwart van de foto's als gevolg van de lange belichtingstijd, suggereert rust en concentratie, terwijl kleine lichtvlekjes herinneren aan de beweging.

Tijd speelt een belangrijke rol bij Appelt, die vroeger ook performances gaf. Voor Studie zum 'komplementärem Raum' (1988-1989) hing hij vier maal een kwartier lang op zijn kop. De wand met 24 foto's van Appelts opgezwollen hoofd met dichtgeknepen ogen maakt zijn krachtsinspanning sterk invoelbaar.

Tien jaar geleden exposeerde Appelt in het Amsterdamse Stedelijk Museum al een serie Handen (1984) waarvoor hij een uur lang zijn eigen hand stil hield voor het geopende objectief van een camera. Fotograferen is voor hem een ritueel. Hij toont niet één ogenblik of fragment van de werkelijkheid, maar probeert in zijn foto's juist het verloop van de tijd zichtbaar te maken. Zo'n fragment kan bovendien, vele malen vergroot, een totaal verkeerde indruk geven. De foto's in de serie Sasso (gesteente) lijken opnames van rotsen of stenen, maar zijn in werkelijkheid gemaakt van een duimnagel.

Hütte is met Andreas Gursky, Thomas Ruff en Thomas Struth een leerling uit de 'Düsseldorfer Schule' van Bernd en Hilla Becher. De Bechers genieten internationale bekendheid met hun foto's van industriële monumenten. Zij fotograferen oude fabrieksgebouwen of gashouders steeds op dezelfde afstandelijke manier. Bij Hütte, wiens werk bij Galerie Akinci te zien is, vormen gebouwen vaak het kader voor een landschap. Een indrukwekkend voorbeeld hiervan is de monumentale kleurenfoto van de spoorbrug bij Waardenburg. Door de ijzeren brug heen ziet men het uitgestrekte Waallandschap.

Behalve twee stadsgezichten, waaronder een nachtelijk uitzicht vanuit het Rotterdamse Hotel New York, toont Hütte ook landelijke opnames (zonder gebouwen) die gemaakt zijn op de Zwitserse Furkapas. Door een zorgvuldige keuze van het standpunt en door uitgewogen composities probeert Hütte foto's te maken die meer zijn dan momentopnames.