Voorkeur; Galerie

RINEKE DIJKSTRA Ze fotografeerde jongeren in Ghana, Nederland en Engeland. Bij een discotheek in Liverpool maakte zij behalve portretfoto's ook video-opnames. In een geïmproviseerde studio deden jeugdige bezoekers diep in de nacht een 'screentest'. Een reeks aandoenlijk, ongemakkelijke scènes, zoals wezenloos dansende meisjes en een houterige imitatie van een zoenend paar uit een televisie-soap is het resultaat. Galerie Paul Andriesse, Prinsengracht 116, Amsterdam. T/m 26 nov. Di t/m vr 10-12u30 en 14-18u30. Za 14-18u. Zo 3 nov. 14-17u.

CROSSING THE CHANNEL 'Six artists from Britain in Mondrian's country' luidt de ondertitel van een reeks wekelijks wisselende solotentoonstellingen van Britse kunstenaars. Zij vormen geen groep, het zijn individuen, schrijft organisator Franck Gribling. Maar gezamenlijk vertegenwoordigen zij op een 'ondogmatische manier een ingetogen kant van de Engelse beeldende kunst'. Zij onderscheiden zich hierdoor van de trendy pop-richting met Damian Hirst als belangrijkste exponent. Vanaf za 26 okt t/m 22 nov is nog werk te zien van Enzo d'Agostino, Tom Benson, Peter Sansom en John Mitchell. City Thoughts, Oudezijds Voorburgwal 131, Amsterdam. Zo t/m vr 15-18u. Opening: elke za 17u.

START De kritische nota van de visitatiecommissie over de kunstacademies die vorige maand verscheen, maakt extra nieuwsgierig naar de kwaliteit van de nieuwste lichting afgestudeerden. Fons Welters selecteerde evenals vorig jaar op verschillende academies enkele veelbelovende jonge talenten. Het collectief Aardige Jongens studeerde aan de Academie St. Joost in Breda, Maartje Kaper in Den Haag, Alexandra Rouppe van der Voort in Groningen en Daniel Verkerk in Kampen. De expositie geeft een gevarieerd beeld: behalve (ruimtelijke) schilderijen (Verkerk en Kaper) zijn er futuristische objecten (Aardige Jongens) en een diaserie van merkwaardig uitgedoste figuren (Rouppe van der Voort). Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140, Amsterdam. T/m 16 nov. Di t/m za 13-18u. Zo 3 nov 14-17u.

APPELT, HÜTTE Dieter Appelt en Axel Hütte, twee Duitse fotografen, exposeren toevallig gelijktijdig in het galeriecomplex aan de Amsterdamse Lijnbaansgracht. Beiden maken prachtige fotowerken, maar hun uitgangspunten zijn totaal verschillend. Tijd speelt een belangrijke rol in het werk van Appelt die ook performances heeft gegeven. Fotograferen is voor hem een ritueel. Door extreem lange belichtingstijden probeert hij in zijn zwart-wit foto's de verschillen in ruimte en tijd voelbaar maken. Hütte is een leerling uit de 'Düsseldorfer Schule' van Bernd en Hilla Becher. De Bechers zijn internationaal bekend om hun 'objectieve' foto's van industriële monumenten. Bij Hütte vormen gebouwen vaak het kader voor een landschap. Een indrukwekkend voorbeeld van zijn werkwijze is een monumentale kleurenfoto van de spoorbrug bij Waardenburg. Dwars door de ijzeren brug heen ziet men het uitgestrekte Waallandschap. Appelt bij Art Affairs. Wo t/m za 13-18u. Hütte bij Galerie Akinci. Di t/m za 13-18u. T/m 16 nov. Lijnbaansgracht 316-317, Amsterdam. Zo 3 nov 14-17u.

URS PFANNENMÜLLER 'Periferie' is de titel van een installatie van Urs Pfannenmüller bestaande uit een ruimte, opgetrokken uit karton en hout, die sterk doet denken aan een loods of rioolbuizen. De titel verwijst niet alleen naar Pfannenmüllers fascinatie voor de rafelranden van de grote stad, maar ook naar de marginale positie van de kunstenaar. Binnenin het buizenstelsel treft men ook een matras aan: de periferie kan ook een vrijplaats zijn voor de kunstenaar. Stroom HCBK, Toussaintkade 55, Den Haag. T/m 16 nov. Di t/m za 12-17u.

EN VERDER T/m 17 nov: schilderijen en tekeningen van Co Westerik bij Tegenbosch in Heusden en in Rotterdam bij Phoebus Toine Horvers en Paul de Kort. In Amsterdam t/m 16 nov bij Torch 'Ego Detox' met Henk Tas, Daan van Golden, Charlie van Rest en Pieter Laurens Mol, beelden van Reinoud Oudshoorn en foto's van Philip Mechanicus t/m 13 nov bij Wetering Galerie; bij Espace t/m 9 nov Lucebert, Miriam Cahn, Lucassen en Raveel en t/m 23 nov tekeningen en pastels van Frank van den Broeck in Galerie Slewe, Amsterdam.