Philip Morris boekt winststijging

Het Amerikaanse concern Philip Morris verkoopt ondanks de anti-rookcampagnes over de hele wereld steeds meer sigaretten en verdient er ook meer aan. In het derde kwartaal van dit jaar nam de verkoop toe met 9,3 procent tot 238 miljard sigaretten. De bedrijfswinst van de tabakdivisie ging met 15,9 procent omhoog naar 2,2 miljard dollar.

Van het topmerk Marlboro verkocht Philip Morris in het derde kwartaal 41,2 miljard sigaretten, 13 procent meer dan in dezelfde periode van 1995. De tabakdivisie leverde een omzet op van 9,5 miljard dollar. De totale omzet, die verder levensmiddelen en dranken omvat, ging met 4,4 procent omhoog naar 17,4 miljard dollar. De nettowinst steeg met 14,7 procent tot 1,64 miljard dollar. De levensmiddelendivisie zag het bedrijfsresultaat met 7,8 procent oplopen naar 941 miljoen dollar bij een omzetgroei van 2,7 procent tot 6,7 miljard dollar. De bierverkoop verminderde met 6,5 procent, de omzet met 3,9 procent en het bedrijfsresultaat met 1,7 procent. Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de nettowinst van Philip Morris met 15,8 procent tot 4,83 miljard dollar. De omzet groeide met 4,2 procent tot 52,4 miljard dollar.