Bedrijfsresultaat Volvo fors omlaag

Volvo heeft het bedrijfsresultaat in de eerste negen maanden van dit jaar met 74 procent zien kelderen tot 2,32 miljard kroon (603 miljoen gulden). Het Zweedse autoconcern heeft te kampen met vermindering van de verkoop, druk op de prijzen en een stijging van de ontwikkelings- en produktiekosten.

Bij de personenwagens ging het bedrijfsresultaat omlaag met 70 procent tot 573 miljoen kroon. In de divisie vrachtwagens was er zelfs een daling met 90 procent tot 413 miljoen kroon. Dat komt vooral door aanhoudende problemen in de Verenigde Staten. Daar werd op de vrachtwagens een verlies geleden van 1,4 miljard kroon (365 miljoen gulden), mede als gevolg van een voorziening van 700 miljoen kroon voor een reorganisatie.

Topman Sören Gyll zei vanochtend bij de presentatie van de cijfers dat Volvo hard bezig is de winst snel weer op te krikken. Bij de personenwagens is het winstniveau “onbevredigend”, maar gaat het wel de goede kant op. De verkoop van de nieuwe modellen S40 en V40, die worden gemaakt bij NedCar in Born, verloopt “gunstig” en komt overeen met de verwachtingen.

De totale verkoop van personenwagens verminderde met 7,7 procent tot 264.270 stuks. De afzet van zware vrachtwagens ging met 16 procent omlaag naar 47.360. In Europa wist Volvo de verkoop van vrachtwagens met 6 procent te vergroten en zijn markaandeel te verhogen tot 16,5 procent. In de VS kelderde de afzet echter met 39 procent. De omzet van Volvo verminderde over de eerste negen maanden met 12 procent tot 113,6 miljard kroon (29,5 miljard gulden). Ondanks de slechte bedrijfsresultaten ging de totale winst wel omhoog. Dat was te danken aan forse inkomsten uit de verkoop van belangen buiten de autosector. De winst voor belasting ging met 11,7 procent omhoog naar 12,03 miljard kroon (3,13 miljard gulden) en de nettowinst zelfs met 42 procent tot 10,67 miljard kroon (2,77 miljard gulden).