Amateur naast Rembrandt

MADRID, 23 OKT. Het was geen poging om de falende bewaking van het Madrileense Prado-museum aan de kaak te stellen. Victor Ruiz Roizo, voormalig bank-medewerker en tot dusver miskend schildergenie, wilde gewoon zijn expositie-curriculum op een hoger plan brengen.

En dus lijmde hij vorige week in een onbewaakt moment zijn schilderwerk 'Afterwards' - schedel met wormen, waterverf - aan een van de wanden van zaal nummer 59 van Spanjes beroemdste museum voor klassieke schilderkunst. Daar hing het vier dagen broederlijk tussen de zeventiende-eeuwse meesterwerken, voordat een museumbezoeker ontdekte dat er iets niet klopte.

“Ik heb geen geldmiddelen om enige public relations te voeren”, verklaarde Ruiz Roizo na afloop in een gesprek met het dagblad El País. Twee weken had hij nodig gehad om het idee uit te werken. Liever had hij naast Goya - zijn favoriete schilder - geëxposeerd, maar daar bleek geen plaats. Verder was het een kwestie van de aanschaf van de juiste lijst en een metalen plaatje waarop keurig de vereiste data werden vermeld. Verscholen in een groep Japanse toeristen hing hij zijn werkstuk met superlijm aan de muur. Een poging om een tweede werk op te hangen in het museum voor moderne kunst Reina Sofía, eveneens in Madrid, mislukte omdat het plakmiddel onvoldoende sterk bleek.

Ruiz Roizo hoopt niet dat hij de bewakers van het Prado in problemen heeft gebracht. “De bank waar ik werkte kon ook overvallen worden ondanks alle veiligheidsmaatregelen”, aldus de kunstenaar, poserend voor een ander waterverfje van zijn hand: een naakt sneeuwwitje met zeven dwergen. Het Prado-museum heeft inmiddels laten weten te bestuderen of zij tot vervolging van de artiest zal overgaan.

Het plak-incident is de laatste in een lange reeks kleinere en grotere rampen die Prado-museum de afgelopen jaren te verduren heeft gehad. Vernielingen van kunstwerken door onachtzaamheid, knallende interne ruzies, krappe huisvesting en nijpend geldgebrek vormen daarbij belangrijke aandachtstrekkers. Als voorlopig dieptepunt geldt de lekkage in 1993 in het plafond boven de zaal van de Spaanse meester Velázquez. De herstelwerkzaamheden aan het dak, die eerder deze maand grondig op gang kwamen zijn inmiddels stilgelegd. Volgens de arbeidsinspectie moet de situatie op de dertig meter hoge steigerconstructie rond het museumgebouw als levensgevaarlijk voor de dakwerkers worden beschouwd.