Vendex zet verkoop belang in KBB door

AMSTERDAM, 21 OKT. Het detailhandelsconcern Vendex International (V&D warenhuizen, dienstverlening) heeft zijn minderheidsbelang in het aandelenkapitaal van concurrent KBB (Bijenkorf, Hema, speciaalzaken) van de hand gedaan tegen een koers van 117 gulden per aandeel. Een deel van de aandelen wordt door KBB zelf opgekocht. Dat heeft Vendex vanochtend, voordat de Amsterdamse effectenbeurs opende, bekend gemaakt.

Vendex heeft de verkoop, die 484 miljoen gulden oplevert, vanochtend doorgezet ondanks de koersval van de aandelen KBB sinds de aankondiging van de verkoopplannen door Vendex twee weken geleden. Deze aankondiging werd gevolgd door een waarschuwing van KBB dat de winst dit jaar danig tegenvalt. Dit slechte nieuws, dat voor Vendex naar eigen zeggen als een verrassing kwam, stuurde de koers van KBB twintig gulden omlaag naar 120,50 gulden aan het slot van de handel afgelopen vrijdag.

De winstwaarschuwing na de bekendmaking van de verkoop kwam als een verrassing omdat “de aankondiging van dit besluit en het tijdstip en de wijze waarop de voorgenomen verkoop van dit belang zou plaatsvinden” in nauw overleg met onder meer KBB was vastgesteld, aldus Vendex.

De koers van KBB opende vanochtend na het bekend worden van de verkoop op 118 gulden en kwam verder niet in beweging. Dat betekende ten opzichte van vrijdag een verlies van 2,50 gulden. De koers van Vendex stond rond het middaguur op 72,10 gulden, dat was ongewijzigd ten opzichte van vrijdagmiddag.

Vendex heeft bijna 4,3 miljoen aandelen KBB verkocht, waarvan KBB zelf 0,5 miljoen heeft aangeschaft. Directeur mr. B. Voûte van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley, die de aandelenplaatsing voor Vendex begeleidde, noemt het “erg jammer” dat de transactie verstoord werd door de winstwaarschuwing van KBB.

Vendex heeft de verkoop doorgezet, zo zegt een woordvoerder, omdat uitstel van de transactie de koers van de aandelen van KBB langere tijd onder druk zou hebben. Verder wilde Vendex “iedere onduidelijkheid” over de eigen strategie vermijden. Vendex heeft jarenlang geprobeerd samenwerking met KBB van de grond te krijgen, maar toen de afgelopen maanden duidelijk werd dat KBB daar niets voor voelde, besloot Vendex eieren voor zijn geld te kiezen.

Van het aandelenpakket dat aan beleggers is verkocht is iets meer dan de helft (53 procent) bij buitenlandse professionele beleggers (zoals pensioen- en beleggingsfondsen) terecht gekomen, waarvan 26 procent in Engeland en 18 procent in Amerika. Van de verkochte aandelen namen Nederlandse professionele beleggers 47 procent voor hun rekening.

De inkoop van de eigen aandelen kost KBB ruim 58 miljoen gulden. Hoe KBB dat financiert wilde een woordvoerder vanochtend niet zeggen, omdat een antwoord wellicht meer informatie zou geven dan in het persbericht van KBB stond. KBB verwacht van de aandeleninkoop “een positieve invloed” op de winst per aandeel.

In het per 31 januari afgesloten boekjaar was de netto winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening 8,35 gulden. Dit jaar heeft KBB een teruggang voorspeld, die nu ten dele door de aandeleninkoop weer wordt teniet gedaan. De ingekochte aandelen tellen niet mee voor de berekening van de winst per aandeel, het financiële kerncijfer waar beleggers vooral oog voor hebben.

De aangekondigde winstdaling van KBB komt hoofdzakelijk voor rekening van de winkelketen M&S Mode. In het per 31 januari afgesloten boekjaar verdiende KBB (24.000 werknemers) een netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening van 98,6 miljoen gulden.

Vendex International krijgt dankzij de hele transactie een boekwinst van ongeveer 130 miljoen gulden. Vendex zal de opbrengst van bijna een half miljard gulden gebruiken voor investeringen in zijn kernactiviteiten (warenhuizen, dienstverlening en supermarkten). Op de effectenbeurs circuleert een hele reeks namen van bedrijven waarop Vendex zijn oog zou hebben laten vallen. Loze geruchten, zegt Vendex. De koersen van diverse fondsen op de Amsterdamse effectenbeurs zijn de afgelopen weken gestegen, doordat beleggers speculeerden op een overname in de uitzendsector (Content, Goudsmit) of de supermarkten (De Boer Winkels).