'Overheveling Fokker naar Korea past in globalisering'

SEOUL, 21 OKT. De kans dat de uitslag van Samsungs pogingen om Fokker over te nemen deze week wordt onthuld op de vanmorgen begonnen Seoul Air Show '96 wordt hier niet meer hoog aangeslagen. Aanvankelijk leek de show, de eerste ooit hier gehouden, dè gelegenheid om Zuid-Korea's sterke opkomst in de luchtvaartsector te beklemtonen.

Niet bekend

Fokker mag dan (nog) niet op de show zijn doorgedrongen, er staat wel een model van de K100, een straalvliegtuig voor 100 passagiers dat formeel nog steeds dient als vaandeldrager van de zich snel ontwikkelende Koreaanse luchtvaartindustrie. Volgens begeleidende informatie zit dat zo: in 1993 bracht de Koreaanse regering, die gerichte industriepolitiek hoog in het vaandel heeft, de commerciële vliegtuigbouw onder in het nationale, vijfjarige Nieuw Economisch Plan. Alweer op initiatief van de Koreaanse regering werd in 1994 met China een akkoord getekend om samen een commercieel straalvliegtuig voor 100 passagiers te ontwikkelen.

Om dat akkoord gestalte te geven kwam opnieuw op initiatief van de Koreaanse regering in 1995 het Korean Commercial Development Consortium ofwel KCDC tot stand, waarin een groep van veertien bij de luchtvaart betrokken Koreaanse bedrijven onder leiding van Samsung Aerospace Industries Ltd. zou samenwerken met de Chinezen. In Korea werd vast het 'basis-ontwerp' van de samen met de Chinezen te bouwen K100 gemaakt. Het project zou 1,2 miljard dollar gaan kosten, Korea en China zouden er - naast een derde westerse partner die voor de kennis moest zorgen - ieder een gelijk bedrag in steken. En wat het Koreaanse aandeel betrof, dat zou gelijk worden verdeeld tussen de regering en de KCDC.

Afgelopen zomer plofte het Koreaans-Chinese akkoord over de bouw van een 100-zitter, waarna Samsung weer bij Fokker ging kijken. De vraag is nu: praat het Nederlandse kamp alleen met Samsung of met de door Samsung geleide KCDC dat nauwe banden heeft met de Koreaanse overheid?

Op 6 oktober jongstleden zei een anonieme Samsungmanager tegen het persbureau AP in Seoul dat het overleg over Fokker traag verliep omdat de deal niet alleen een zaak van Samsung is, maar ook van de KCDC en de Koreaanse overheid. Een zegsman van het ministerie van handel en industrie weersprak dat later in The Korea Economic Daily: “De overheid is niet bij Fokkers overname betrokken. En wat de eventuele rol van Fokker in het KCDC-project zou worden, kan pas worden beslist nadat Samsung Fokker heeft overgenomen.”