Nederlandse muziek

Ton Bruynèl: Looking Ears 3 (Donemus, cd-near 01)

Peter-Jan Wagemans: Panthalassa, Requiem, Alla Marcia (Donemus, CV 56)

Het muzikale landschap in Nederland is zeer veelzijdig. Neem bijvoorbeeld twee componisten als Peter-Jan Wagemans en Ton Bruynèl. Van beiden kwam onlangs bij Donemus, het documentatiecentrum voor Nederlandse muziek, een cd uit. Wagemans componeert in een weelderige orkestrale stijl, Bruynèl schrijft elektronische muziek, waarbij hij synthetische klanken combineert met 'echte' instrumenten of stemmen.

Toch zijn er, op het tweede gehoor, zeker ook overeenkomsten tussen Wagemans en Bruynèl. Beiden worden geobsedeerd door klank en beiden schuwen ze een emotionele lading in hun werk niet, waardoor hun muziek direct aanspreekt. Dat onder die gevoelslaag altijd een geraffineerde structuur verborgen ligt, is juist de kracht van beide componisten.

Fascinerend is de manier waarop Wagemans muziek uit het verleden parafraseert. Hij weet dat steeds zo te doen, dat de oude klanken volledig in zijn eigen stijl worden opgenomen. De drie stukken op deze cd worden gespeeld door drie verschillende ensembles, geleid door verschillende dirigenten, alle drie mooie, zorgvuldige en gedetailleerde uitvoeringen.

De cd van Bruynèl is het derde deel van een serie (Looking Ears) en de werken omspannen een periode van dertig jaar (Relief stamt uit 1964, het meest recente werd gecomponeerd in 1994). Weliswaar is aan de aard van de elektronische geluiden soms te horen dat het om oudere werken gaat, maar het is Bruynèls verdienste dat die werken desondanks niet gedateerd klinken - want laten we eerlijk zijn, veel elektronische muziek uit de jaren '60 is niet om aan te horen.