NS Cargo wil eigen machinisten in dienst nemen

UTRECHT, 19 OKT. NS Cargo, de goederenpoot van NS, wil een eigen machinistenkorps invoeren. Het gaat om een groep van 450 tot 500 machinisten, die gefaseerd zal worden opgebouwd. De Cargo-machinisten zullen voor diverse werkzaamheden worden ingezet. Daardoor zal het plan NS Cargo op korte termijn een besparing van 6 miljoen gulden opleveren.

NS Cargo heeft momenteel al 150 machinisten die vrijwel alleen goederentreinen besturen, zij zijn gestationeerd op het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht.

De goederendivisie van de NS gaat in eerste instantie machinisten werven onder de machinisten die nu bij NS Reizigers werken. Mocht er vanuit die groep onvoldoende belangstelling bestaan, dan wordt gezocht onder de eigen medewerkers van NS Cargo.

Momenteel rijden de machinisten van NS Reizigers gemiddeld éénmaal per twee weken op een goederentrein. In de toekomst wil NS Cargo alleen nog eigen machinisten op de goederentreinen laten rijden. Die eigen machinisten zullen ook worden ingezet als wagenmeester, rangeerder en voor het besturen van radiolocs. De besparing die hierdoor ontstaat kan oplopen van 6 miljoen gulden op korte termijn tot 14 miljoen gulden in het jaar 2000.

Voorzitter G. Hardeveld van de Federatie Spoorweg Vakvereniging maakt zich zorgen over de plannen van NS Cargo. “Wij hebben nog geen officieel standpunt ingenomen, dat maken wij 28 oktober pas bekend. Ik kan nu al wel zeggen dat ik mij zorgen maak over het functieprofiel. Als ik dat hoor dan vraag ik mij af: hoe haalt zo'n machinist de vijftig?” Naast het besturen van de trein zal de machinist in de toekomst ook zelf verantwoordelijk zijn voor de technische staat van de trein.

Hardeveld maakt zich dan ook zorgen om de veiligheid van de machinisten. Zij zijn wel opgeleid voor wagenmeester, maar volgens Hardeveld maken de huidige machinisten van NS Cargo “zich nu al druk”. Daarnaast is de voorzitter van de Federatie bezorgd over de consequenties die de plannen zullen hebben voor NS Reizigers. Machinisten die ervoor kiezen om bij NS Reizigers te blijven, zullen in de toekomst geen goederentreinen meer rijden.

Nu huurt NS Cargo nog jaarlijks 400 machinistendiensen van de NS in. Volgens Cargo is het nodig deze diensten in eigen beheer uit te voeren, “willen we nog kunnen groeien en concurreren”. Door het invoeren van de functie-integratie bij NS Cargo komen er arbeidsplaatsen te vervallen in de functies die de machinisten erbij gaan doen. Om hoeveel arbeidsplaatsen het gaat is nog niet duidelijk.

NS Cargo staat al voor een ingrijpende reorganisatie, waarbij 600 van de 1.600 arbeidsplaatsen komen te vervallen.

Gesprekken eerder deze maand spitsten zich toe op de regelingen voor het overcomplete personeel. Er was al lang overeenstemming over een sociaal plan met een duur van drie jaar (dat geldt voor de hele NS), waarin personeel wordt geholpen bij het vinden van ander werk, binnen of buiten de NS. Het geschil ging vooral over wat er gebeurt vóórdat medewerkers onder het sociaal plan vallen.