Bavaria wordt naamloze vennootschap

Bierbrouwer Bavaria wordt een naamloze vennootschap. Het familiebedrijf wil meegaan met de tijd en laat de structuur van een besloten vennootschap achter zich.

Het familiebelang in de onderneming wordt samengebracht in een nieuwe houdstermaatschappij. De grotere openheid is echter geen voorbode van een beursgang. Het familiebedrijf moet niets hebben van de nieuwsgierigheid die dat met zich meebrengt. De omvorming tot een nv betekent evenmin dat institutionele beleggers een belang krijgen in het bedrijf. De nieuwe structuur past volgens Bavaria in de groeiplannen van de onderneming. Of daarbij ook overnames horen, wil Bavaria niet zeggen. Bavaria beschouwt zichzelf als de tweede bierbrouwer van Nederland, achter Heineken, maar voor Grolsch en Interbrew (Oranjeboom, Dommelsch). De nettowinst van Bavaria is vorig jaar gedaald van 34,3 miljoen tot 30,6 miljoen gulden, vooral als gevolg van hoge investeringen. De netto-omzet bedroeg 559 miljoen gulden.