Publieke tv blijft buiten bereik van buitenland

AMSTERDAM, 18 OKT. De publieke omroep ziet er voorlopig van af de signalen van de tv-stations Nederland 1, 2 en 3 via de satelliet te verspreiden. Honderdduizenden Nederlanders in het buitenland zullen daardoor verstoken blijven van Nederlandse publieke televisie.

Onderhandelingen over digitale satelliet-televisie tussen de NOS en Nethold, eigenaar van Filmnet en tevens aanbieder van satellietfaciliteiten, zijn zonder resultaat afgebroken. Dat is desgevraagd bevestigd door de woordvoerder van de NOS. Volgens hem zijn de kosten het voornaamste breekpunt geweest.

De omroepen gaan wel de mogelijkheid onderzoeken van een speciaal op het buitenland gerichte vierde Nederlandse publieke zender waarop vooral compilaties van de drie Nederlandse netten te zien moeten zijn. Afgelopen zomer draaide al een proef van de NOS in samenwerking met de Wereldomroep onder de naam Zomer-TV. De Wereldomroep wilde die 'vierde' Nederlandse zender graag meteen na de zomer voortzetten, maar daartoe bleek de de NOS niet bereid. Volgens de woordvoerder van de NOS gaat het aangekondigde onderzoek nog een jaar duren.

De beslissing van de omroepen om de drie reguliere netten niet via de satelliet te verspreiden is een fikse tegenvaller voor Nethold, dat de drie publieke netten graag had toegevoegd aan haar 'digitale boeket'. Dat is via de satelliet na aanschaf van een speciale digitale decoder in Nederland en in het buitenland te ontvangen. Voor de introductie van digitale televisie in Nederland heeft Nethold een alliantie gesloten met Philips en KPN. Enkele maanden geleden werd het van oorsprong Zuidafrikaanse bedrijf overgenomen door de Franse betaaltelevisie-gigant Canal Plus.

De belangrijkste Nederlandse commerciële tv-stations, zoals RTL4, Veronica, SBS6 en Sport7, maken sinds kort wel allemaal deel uit van het Nethold-pakket, en zijn dus in het buitenland te zien. Daardoor moesten schotelbezitters, ook die in Nederland, afgelopen zomer wel plotseling geheel nieuwe apparatuur kopen omdat de uitzendingen werden omgezet van oude analoge naar moderne digitale signalen. De Consumentenbond voerde destijds vergeefs een kort geding, waarbij hij schadevergoeding voor de schotelbezitters eiste.

Nethold heeft een aanbod gedaan aan de publieke omroepen om voor 15 miljoen gulden, voor de periode voor vijf jaar, faciliteiten op de satelliet te leveren. Voor een contract voor tien jaar zou de 'gezamenlijkheid' 25 miljoen gulden moeten betalen. De woordvoerder van de NOS zegt dat die prijs het belangrijkste obstakel is geweest. “We moeten als publieke omroep 250 miljoen gulden bezuinigen, daarom willen we nu even geen geld uitgeven”, aldus de woordvoerder.

Directeur P. Kenninck van Nethold reageert uitermate gepikeerd op de verklaring van de NOS. “Het had de omroepen uiteindelijk helemaal niets gekost. We hebben ze een brief geschreven waar in koeieletters staat dat we de kosten zullen compenseren. Uiteindelijk zou het netto op nul uitkomen.”

Volgens Kenninck zouden de kosten van 2,9 miljoen per jaar door de NOS worden terugverdiend omdat Nethold beloofde hetzelfde bedrag te besteden bij de publieke omroep door te adverteren en programma's te bestellen.

Bovendien, zo stelt Kenninck, houden de publieke omroepen er zelfs een besparing van 1,5 miljoen gulden per jaar aan over als zij met Nethold in zee zouden zijn gegaan. Door het signaal van de omroepen te digitaliseren en via de satelliet te verspreiden zouden allerlei dure landverbindingen tussen de hoofdzendmast in Lopik en de hulpzenders elders in het land overbodig zijn geworden, aldus Kenninck.

De Nethold-directeur noemt het een “onplezierig besluit” en vindt het “niet in het belang van de kijker. Mensen moeten nu twee antennes op het dak houden en het monopolie van de kabelmaatschappijen blijft in stand.”

De woordvoerder van de NOS ontkent dat andere motieven dan financiële bij het besluit een rol hebben gespeeld. Suggesties van ingewijden dat de NOS geen zin heeft een commercieel bedrijf als Nethold te helpen bij het verkopen van zijn decoders en programmapakketten wijst hij van de hand. “Nethold is en blijft onze partner op het gebied van de nieuwe ontwikkelingen die de mediawereld doormaakt.”