Philips-bewaker

Het vermogen van Philips om in te spelen op de wensen van de markt behoeft volgens Philips-president Cor Boonstra “drastische verbetering”.

De top-reclamemaker Gérard Dufour, afkomstig van het bureau Euro RSCG, wordt daarom 'bewaker' van de Philips-merknaam. De man die meewerkte aan de successtory van Gillette - the best a man can get - moet ook Philips' kreet let's make things better onsterfelijk maken in de marketinggeschiedenis. Dufour heeft er zin in: “Wereldwijde merken zijn zeldzaam, vandaar dat geen enkele reclameman deze kans aan zich voorbij zou hebben laten gaan.”

Dufours bureau Euro RCSG startte vorige maand in Azië, Latijns-Amerika en Europa een mediacampagne voor Philips' 'Incredible Sounds'-technologie die laat zien hoe het concern zijn global brand over het voetlicht wil brengen. De gevierde Amerikaanse regisseur Spike Lee maakte voor Philips reclamespots die zich afspelen op Wall Street, Amerika's financiële centrum. Drukbezette managers haasten zich naar hun werk, terwijl even verderop jonge mensen de volumeknop op hun Philips-ghettoblaster vol open hebben gedraaid. De managers zijn niet in staat de verlokkingen van de Philips-sound te weerstaan en beginnen te dansen terwijl op de achtergrond een stem zegt: “Incredible Sounds on Philips testing humans.”

Een leuke tv-spot, alleen jammer dat Philips 'm niet zal laten zien op de belangrijke Amerikaanse markt. Daar voert het concern namelijk vanouds de wat oubollig aandoende merknaam Mediavox en zouden Philips 'Incredible Sounds' alleen maar verwarring veroorzaken bij de consument. Wellicht is het Philips-merk minder global dan de wat gezwollen aandoende ambities van de Philips-marketeers doen geloven.