Amsterdam Airport Schiphol

Foto: Amsterdam Airport Schiphol, de grootste Nederlandse luchthaven, is - zowel naar personen- als vrachtvervoer gemeten - het vierde knooppunt voor luchtverkeer in Europa, na Londen, Parijs en Frankfurt. Schiphol wordt uitgebreid met een vijfde start- en landingsbaan, die in 2003 klaar moet zijn. De investeringen voor de mainport Schiphol belopen circa 12 miljard gulden.

Daar bovenop zal nog circa 20 miljard worden geïnvesteerd, onder meer voor nieuwe wegen en spoorbanen. In politiek-Den Haag is besloten dat Schiphol tot 2015 niet meer zou mogen verwerken dan 44 miljoen passagiers (nu 25 miljoen) en 3,3 miljoen ton vracht (nu 0,98 miljoen ton) per jaar. Naar verwachting worden deze aantallen al ruimschoots voor 2015 gehaald. Niet duidelijk is hoe het daarna verder moet met de groei.

Diverse milieumaatregelen moeten de geluidsoverlast in de regio binnen de perken houden. In circa 14.000 woningen wordt extra geluidsisolatie aangebracht, te bekostigen via een heffing op iedere verkochte vliegticket, waarover volgend jaar een besluit wordt genomen. Per 1 november aanstaande mogen in de nachtelijke uren (tussen 23.00 en 07.00 uur) op Schiphol geen 'lawaai-toestellen' meer landen en starten; dit treft in 1996 circa 9 procent van het totale aantal toestellen. Per 1 april 2002 moet binnen de Europese Unie een volledig verbod gelden voor deze toestellen. Diverse milieu-organisaties voeren actie tegen de uitbreiding van de Amsterdamse luchthaven, onder meer via de aankoop van een stukje grond waarop de vijfde baan moet komen (het 'Bulderbos'). Foto Vincent Mentzel1