Ahold met joint venture actief op de Chinese markt

ROTTERDAM, 17 OKT. Ahold, eigenaar van supermarktketen Albert Heijn, start met supermarkten in China. Het concern heeft hiertoe een samenwerkingsverband afgesloten met het Chinese staatsbedrijf China Venturetech Investment Corp (CVIC). Ahold en de Chinezen nemen ieder voor 50 procent deel in de joint venture.

De combinatie wil een keten van moderne supermarkten in de Volksrepubliek beginnen. Shanghai, een stad met 15 miljoen inwoners, is het vertrekpunt.

Van daaruit wil de joint venture, die officieel Shanghai Ahold-Zhonghui Supermarket heet, verder China veroveren. Met de joint venture breidt Ahold zijn activiteiten in Azië verder uit. Het concern heeft al activiteiten in Indonesië, Singapore, Maleisië en Thailand. Ahold en ander internationaal opererende retailers koesteren grote verwachtingen van de reusachtige Chinese markt.

Ahold rekent op een investering van ongeveer 50 miljoen dollar (ruim 85 miljoen gulden). Op dit moment werken er al 600 mensen bij Shanghai Ahold-Zhonghui Supermarket. Het bedrijf heeft vijftien winkels. Enkele daarvan worden omgebouwd tot Tops-vestigingen. Tops is een Amerikaanse dochter van Ahold. Het supermarktconcern wil deze merknaam in heel Azië gebruiken.

Het Chinese CVIC wil via de joint venture met Ahold een betere structuur ontwikkelen voor de supermarktactiviteiten. Het Chinese bedrijf wil profiteren van Aholds kennis op het gebied van logistiek, distributie, technologie en winkeloperaties.

Ahold heeft winkelketens in Nederland, andere landen in Europa en de Verenigde Staten met een gezamenlijke omzet van bijna veertig miljard gulden. Eerder dit jaar nam Ahold voor bijna vier miljard gulden de Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop over, waarmee het Nederlandse concern een van de grootste retailers in de VS werd.

Meer dan de helft van de omzet van Ahold is nu afkomstig van buiten Europa.