Succes bedreigt Air Miles Door een onzer redacteuren

HOOFDDORP, 16 OKT. De populariteit van Air Miles is tot ongekende hoogte gestegen. Het spaarprogramma dreigt echter vast te lopen doordat een enorm stuwmeer van gespaarde Air Miles is onstaan en de Air Miles-organisatie onvoldoende capaciteit heeft om aan de vraag naar vliegreizen of vakantiebungalows te voldoen.

Dat zeggen onderzoekers van de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit Amsterdam in een studie naar het Air Miles-spaarprogramma, getiteld 'Miles Mania', die deze week is verschenen. De Air Miles-organisatie Loyalty Management Netherlands (LMN) onderkent het probleem, maar wijst er tegelijk op dat meer dan 70 procent van de spaarders zijn Air Miles-punten op de gewenste manier kan besteden. De organisatie zal prioriteit geven aan het ontwikkelen en uitbreiden van bestedingsmogelijkheden voor spaarders.

De Air Miles-organisatie maakte gisteren bekend dat de 4,2 miljoen Nederlanders die een blauw kaartje bezitten inmiddels een stuwmeer van 790 miljoen Air Miles bij elkaar hebben gespaard. Tot dusver zijn 49 miljoen Air Miles verzilverd voor een vliegreisje, een bezoek aan een pretpark of een verblijf in een bungalowpark.

Maandelijks melden zich 40.000 nieuwe spaarders voor het programma dat twee jaar geleden werd begonnen door ABN Amro, Albert Heijn, V&D en Shell. Van de zes miljoen Nederlandse huishoudens doet inmiddels ruim 35 procent mee, tegen 25 procent een jaar geleden. Bovendien zijn Nederlanders nog actiever gaan sparen dan voorheen. Het aantal bedrijven waar klanten Air Miles kunnen sparen is toegenomen tot 33.

Bij CenterParcs was de vraag naar huisjes “vele malen” groter dan het aanbod, dat nu beperkt blijft de rustige weken van het jaar.