Passagiers moeten duwen voor vlucht vanuit Rome

ROME, 16 OKT. 'Wie wil er even duwen?', vroeg de commandant van de Boeing 737, net toen alle passagiers hun veiligheidsgordels had vastgemaakt. De jasjes gingen uit, de mouwen omhoog, en een man of dertig duwde het toestel van British Airways naar het begin van de startbaan van het vliegveld van Rome. Toen iedereen weer veilig binnen zat, gingen de motoren aan en kon het toestel vertrekken richting Londen, met bijna twee uur vertraging.

Het was doe-het-zelf vliegen gisteren op het vliegveld Fiumicino. Een staking van het grondpersoneel dreigde het vliegverkeer volledig te verlammen, maar dit keer had de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia alles op alles gezet om zoveel mogelijk vluchten te laten doorgaan. Driehonderd werknemers waren achter hun bureau vandaan gehaald om mee te helpen bij het inchecken en bij het laden van de bagage in het vliegtuig. De meeste passagiers moesten zelf hun bagage naar het toestel dragen.

Omdat veel passagiers over de parkeerplaatsen voor de vliegtuigen liepen mochten de motoren daar niet aan. De wagens die de toestellen in een goede positie zetten, stonden grotendeels stil. En daarom moest na de vlucht van British Airways ook een toestel van Sabena naar het begin van de startbaan worden geduwd. Een van de duwers op de vlucht naar Brussel was Giorgio La Malfa, leider van de kleine Republikeinse partij. Hij vertelde met enige trots hoe hij met anderen de regen had getrotseerd om het vliegtuig toch te laten vertrekken, terwijl van achter de raampjes verbijsterde Japanners de ene foto na de andere schoten. “Ik vraag me af wat voor imago we voor de buitenlanders hebben,” zei La Malfa. “Is het wel een Europees land, waar de passagiers een vliegtuig moeten duwen?”