Opnieuw grote spoorfusie in VS

NEW YORK, 16 OKT. Twee grote Amerikaanse spoorwegmaatschappijen hebben besloten te fuseren. CSX neemt Conrail over in een transactie die geschat wordt op 8,4 miljard dollar. De overname heeft plaats in een combinatie van contanten en aandelen. CSX biedt 92,50 dollar per aandeel Conrail. Het nieuwe bedrijf zal een omzet van 14 miljard dollar hebben en een van de grootste spoorwegtransportmaatschappijen in de wereld zijn met een net van 35.000 kilometer spoor.

De fusie past in de huidge periode van consolidatie in de spoorwegvervoerstak die de laatste jaren Burlington Northern en Santa Fe heeft samengebracht maar ook Union en Southern Pacific.

Het grootste Amerikaanse spoorwegbedrijf tot nu toe was Union Pacific dat sinds de fusie van een jaar geleden ongeveer 10 miljard omzet. Daarvoor was Burlington door zijn fusie met Santa Fe de grootste geworden met een omzet van 8,5 miljard dollar. Niet alleen vermindert het aantal spoortransporteurs maar de grootsten worden groter en het verschil in omzet met een dertigtal kleintjes wordt steeds opvallender.

De combinatie, die nog goedkeuring moet krijgen van aandeelhouders en de federale overheid, heeft een spoorwegnet dat vooral ten oosten van de Mississippi ligt. Het nieuwe bedrijf verwacht door het samengaan besparingen van 550 miljoen dollar te kunnen verwezenlijken.

Beide bedrijven gaan in hun geschiedenis terug tot de eerste decennia van de negentiende eeuw. CSX, gevestigd in Virginia, ontstond in zijn huidige vorm in 1980, toen Chessie fuseerde met de Seaboard Coast Line. De oudste voorouder daarvan was de Virginia's Portsmouth & Roanoke Rail Road uit 1832, terwijl CSX's geschiedenis teruggaat tot de Baltimore & Ohio spoorwegmaatschappij uit 1827.

Conrail is een in 1976 van overheidswege gecreëerde combinatie van Penn Central Railroad en zes andere over de kop gegane maatschappijen aan de oostkust. De oudste voorouder was de Mohonk & Hudson, een maatschappij uit 1831 die een lijn had lopen in het noorden van de staat New York.

Er is door de staat maar liefst 4 miljard dollar in Conrail gepompt, totdat het nieuwe bedrijf in het midden van de jaren tachtig te koop werd aangeboden. Norfolk Southern leek uitverkoren om Conrail te runnen maar het Congres stak er een stokje voor. Conrail werd verzelfstandigd en ging in 1987 naar de beurs. Na deze omweg leek Conrail twee jaar geleden toch in handen van Norfolk te komen maar de fusiebesprekingen werden afgebroken.