Lovers: onrendabele lijnen ook exploiteren

Treinmaatschappij Lovers, concurrent van de Nederlandse Spoorwegen, is naast de rendabele Randstadtreinen ook bereid onrendabele lijnen te exploiteren. Dat zal directeur P. Sul schrijven in een brief aan minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat. Het schrappen van station Hilversum uit de Intercity-dienstregeling was dit weekeinde aanleiding voor de discussie-bijeenkomst in de omroepstad.

Commercieel directeur M. van Eeghen van NS-Reizigers kon de in groten getale toegestroomde Hilversummers geen enkele toezegging doen. “Als er ruimte was voor nog een trein dan kwam hij er, maar die ruimte is er niet”, zo zei Van Eeghen, die aangaf dat de keus van de NS is gevallen voor het versnellen van lange-afstandstreinen. Die ruimte voor een extra trein is er volgens de NS dus ook niet voor concurrent Lovers. Daarom vindt Van Eeghen ook dat het kernnet van NS, dat qua dienstregeling zo nauw luistert, in stand moet blijven. Volgende maand wordt de nota van minister Jorritsma verwacht waarin zij de spelregels voor de concurrentie op het spoorwegnet aangeeft en onder welke voorwaarden de exploitatie van de voor de NS onrendabele lijnen moet plaatsvinden. In de discussie hierover past volgens D66-Kamerlid Van 't Riet ook een motie om de snelle verbinding tussen Hilversum en Amsterdam te herstellen. En volgens haar is een Kamermeerderheid het daarmee eens.