Tribune

De internationale wielerunie UCI heeft deze week maatregelen genomen tegen het gebruik van ultra-moderne fietsen. Zo verbood ze met ingang van volgende week het rijwiel waarmee de Engelsman Chris Boardman onlangs het werelduurrecord verbrak. Terecht?

Fred Rompelberg, houder van het snelheidsrecord fietsen (achter een auto) met ruim 268 kilometer per uur: “Het is jammer, ik vind dat je de vooruitgang van de techniek en de medische begeleiding niet moet tegenhouden. De UCI moet er alleen toezicht op houden dat alles correct en eerlijk verloopt. Met eerlijk bedoel ik dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn. Iedereen moet elkaar op een gelijkwaardige manier kunnen bestrijden. Het is net als met doping, als niemand het gebruikt, heeft iedereen gelijke kansen. Dat woord eerlijk moet te allen tijde hoog in het vaandel staan. Iedereen kan gebruik maken van de nieuwe technieken. Het zijn de toppers die records aanvallen, maar mindere wielrenners kunnen dat ook. Zij verdienen tegenwoordig genoeg. Bovendien kun je voor nieuwigheden altijd wel een sponsor vinden. Het is tenslotte reclame. Geld speelt in deze geen rol.”

Wim van Est, de eerste Nederlandse wielrenner die in de Ronde van Frankrijk de gele trui droeg: “Het is terecht dat ze er wat tegen doen. De technieken gaan veel te ver. De ene fabrieksboer kan iets wel produceren, de ander kan het niet of wil er niet zo veel geld aan besteden. Ze rijden tegenwoordig met fietsen dat je denkt 'Hoe bestaat het?'. En we zijn er nog lang niet, het blijft maar doorgaan. Je krijgt van die geweldige verschillen. Als je ziet op wat voor moderne fiets die Boardman rijdt, terecht dat ze er wat aan willen doen. Het wordt gewoon te bruut. De beste blijft echt wel de beste. Wie vroeger niet kon tijdrijden, kan dat nu nog niet.”

Hennie Kuiper, ex-ploegleider: “We gaan zeker niet te ver, sport moet vooruitgaan. De handelwijze van de UCI is een beetje hypocriet. Eerst strafte ze Graeme Obree, terwijl hij met zijn moderne fiets ieders ogen opende. Vervolgens mocht alles en nu gaan ze weer een hoop verbieden. Het is juist heel belangrijk dat er vooruitgang is. Van Gaal ontwikkelt bij Ajax toch ook nieuwe technieken en trainingsmethoden om de bal sneller te laten rondgaan? Met een fiets van vroeger kom je tegenwoordig niet meer op het podium. Maar iedereen heeft de mogelijkheid mee te gaan met de ontwikkelingen. Ook al zit je bij een kleine ploeg, als je blijk geeft van talent zit je binnen de kortste keren bij een grote en is alles mogelijk. Je moet accepteren dat sport verandert. Toen ik nog reed, werd in de Ronde van Italië slechts bij uitzondering vijftig kilometer per uur gereden. Nu rijden de amateurs al net zo snel.”

Ingrid Haringa, baanwielrenster: “Eigenlijk is het wel begrijpelijk. Landen die het zich kunnen permitteren veel geld in dergelijke technieken te steken, hebben een grotere kans. Het moet in de eerste plaats om de lichamelijke prestatie gaan. Het is goed dat de UCI een vinger aan de pols houdt, hoewel ze eerst alles toeliet. De rijke landen hebben sowieso al een voordeel, omdat ze betere accommodaties en trainers hebben. Als er een grote meerderheid komt, worden dergelijke fietsen in de toekomst misschien weer wel toegestaan. Ik denk overigens dat we met het werelduurrecord toch nog wel richting zestig kilometer gaan. Misschien leggen ze wel een kunststof laag over de baan. Maar op een gegeven moment kan het lichaam niet meer verder. Sommigen fietsen nu onderhand al ondersteboven om sneller te kunnen gaan.”

Robert Lelangue, woordvoerder van de Eddy Merckx-fabriek, die de fietsen van Boardman ontwikkelt: “De UCI reageerde eerst ook tegen de dichte wielen waarmee Francesco Moser reed, nu rijden alle tijdrijders daarmee. Vervolgens waren ze tegen het triatlonstuur van Greg LeMond, ook dat was twee jaar later geen probleem meer. De UCI zal de fiets van Boardman binnen twee jaar ook wel toelaten. Dat moet ze wel als hij op de markt komt. Daarom is dit een slechte beslissing. Vernieuwingen zijn niet te stoppen. De wielersport moet de technologie volgen, net als andere sporten. De Formule I gaat ook steeds verder. Wij proberen slechts aan de vraag van renners te voldoen. En wat Boardman betreft, hij won vijf jaar geleden al kampioenschappen op normalere fietsen. Het scheelt bij hem al dat hij een platte positie inneemt. Hij zit veel beter dan Indurain of Merckx in zijn tijd.”