Overheid beschermt consument op Internet

DEN HAAG, 12 OKT. Het beleid van de overheid ter bescherming van de consument gaat zich meer richten op nieuwe markten, zoals de electronische snelweg en Internet.

Dit blijkt uit de nota 'De consument op nieuwe markten' van staatssecretaris Van Dok (Economische Zaken) die de ministerraad gisteren heeft gefiatteerd. De bestaande wetgeving geldt in principe ook voor die nieuwe markten, maar is niet voldoende.

Daarom wil het ministerie van Economische Zaken, samen met Justitie en de consumentenorganisaties de bestaande regelgeving aanpassen.

Volgens de nota is er een toenemend aantal diensten die de consument krijgt aangeboden waar hij onvoldoende tegen is opgewassen. Zo doen financiële instellingen steeds vaker aanbiedingen, die vanwege de ingewikkeldheid moeilijk met elkaar zijn te vergelijken. Bovendien gaat het vaak om produkten en diensten die langlopende verplichtingen met zich meebrengen. Samen met het ministerie van Sociale Zaken wil Van Dok bekijken hoe de consument beter kan worden beschermd.

Ook de toenemende mogelijkheden van leveranciers om informatie te vergaren over het gedrag van consumenten zal de overheid in verband met de privacy-wetgeving nauwlettend in de gaten houden. Volgens de notitie moet er ook extra aandacht komen voor de kwaliteits- en prijsbewaking van diensten van instanties die worden geprivatiseerd. Zolang er nog sprake is van een monopoliepositie, zoals bijvoorbeeld bij de nutsbedrijven, moet de consument tegen mogelijk misbruik worden beschermd.

Het wettelijk stelsel, gericht op de basisbescherming van de consument, is grotendeels voltooid. Het gaat dan om doorzichtigheid van de markt en de bescherming tegen onveilige en ongezonde produkten.