ONDERWIJSFUIK

Je zult begin twintig zijn en een vak als informatica studeren, of iets anders waarmee je een goed belegde boterham denkt te kunnen verdienen. En dan zal je het artikel van Henk Donkers in de W&O-bijlage van 14 september lezen met de kop 'Aan de fuik ontkomen', dat gaat over initiatieven om leraren naast, of ná hun werk in het onderwijs aan ander werk te helpen.

Je leest: “Met één dag leuk werk naast mijn onderwijsbaan kan ik prima verder”, en als slotzinnnen: “Er lopen op scholen heel veel hoog opgeleide mensen rond met veel capaciteiten en kwaliteiten. Het is zo jammer dat die verloren gaan.” Als jongen of meisje met pit in het lijf kan je dan maar één conclusie trekken: Het onderwijs biedt geen enkele toekomst, het is geestdodend en slopend. Je moet wel een enorme kneus zijn als je daarin terecht komt. Wee het land dat zo denkt over degenen die de toekomstige generatie moeten opleiden.

Laat er geen misverstand ontstaan: op zichzelf zijn de initiatieven die in Donkers' artikel besproken worden uitstekend. Leraren krijgen via projecten als 'Wisselwerk' de kans hun docentschap meer inhoud te geven doordat ze tijdelijk buiten het onderwijs worden ingezet. Dat is een reële manier om een vroegtijdige 'burn-out' te voorkomen die zich inderdaad, en helaas bij velen, voordoet.