Muziekindustrie ziet omzet dalen

HILVERSUM/LONDEN, 12 OKT. In de eerste helft van dit jaar is in Nederland 530 miljoen gulden besteed aan cd's, lp's, musicassettes en singles. Dat is 1 procent minder dan in dezelfde periode van 1995. Het aantal verkochte geluidsdragers steeg met 1 procent tot ruim 21 miljoen.

Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers (NVPI) gisteren bekendgemaakt. De omzet verminderde ondanks een groei van het verkoopvolume doordat cd's in doorsnee goedkoper werden en het aandeel van cd-singles groeide.

De gemiddelde prijs van een cd-album bedroeg in het eerste halfjaar 28,60 gulden tegen 29,70 in 1995. De omzet in albums verminderde met 2 procent tot 479 miljoen gulden. In aantal was er een groei met 1 procent tot 16,7 miljoen stuks.

Bij de singles zette de in 1993 begonnen groei zich voort. Het volume nam toe met 5 procent tot 3,8 miljoen stuks en de omzet met 12 procent tot 43 miljoen gulden.

Ook internationaal gezien gaat het de muziekindustrie niet erg voor de wind. Na jarenlange flinke groei is dit jaar sprake van stagnatie.

Volgens cijfers van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) nam de verkoop van geluidsdragers over de hele wereld in de eerste zes maanden met slechts 0,2 procent toe tot 16,24 miljard dollar (28 miljard gulden). Als rekening wordt gehouden met de inflatie betekent dat feitelijk een achteruitgang.

In aantallen was er nog wel een groei met 5 procent tot 1,25 miljard stuks. Dat de geldomzet desondanks stagneerde, komt volgens de IFPI doordat de prijzen onder druk staan door goedkope aanbiedingen in de Verenigde Staten en toenemende piraterij in Aziatische landen, vooral Singapore.

In de VS groeide de omzet ondanks de kortingsacties met 6 procent tot 5,4 miljard dollar. In Canada nam de verkoop af met 7 procent. Binnen Europa was er behalve in Nederland ook een vermindering in Frankrijk, Italië, België, Zweden en Noorwegen.

Als de stagnering aanhoudt, kan dat vervelende gevolgen hebben voor grote muziekproducenten als Philips-dochter Polygram, Sony, het Britse EMI, Time Warner in de VS en het Duitse concern Bertelsmann.

Deze bedrijven hebben de winst uit de muziek nodig voor expansie in andere mediasectoren. Zo investeert Polygram flink in de filmindustrie en Bertelsmann en Time Warner in televisie. (ANP)