Kennismaking

Zeker kan verwacht worden dat H3b in zijn geheel dan wel een vertegenwoordiging van dit gezelschap hier vaker ter sprake zal komen. Nu is het tijd voor een eerste kennismaking. De correctie van hun eerste schriftelijk werk is zo'n slaap- en ergerniswekkend karwei, dat ik liever schrijvend over dit stelletje ongeregeld nadenk.

Ze zijn heel groot, zo te zien erg gezond en nogal vrolijk. Hun autobiografie van een kantje per persoon ligt ter bestudering onder handbereik (gelukkig ben ik de enige in dit onderwijsinstituut die aan nieuwe klassen vraagt zoiets te schrijven). Enkele citaten: “...heb ik voor het eerst geparasailed. Dat was wel kikke.” Van een van de grootste uitvreters: “Ik vind het noodzakelijk dat iemand een goede opleiding heeft.” “Ik houd van lekker eten, warm weer, enz.” “...'n erg gezellige klas waarin je veel lol kan beleven.” “Ik ben wel altijd vrolijk. Soms irriteert dat de leraren wel.” “...hou erg van schoolfeesten en harde gabberhouse en hardcore.” “Ik ben namelijk niet zo interessant.” “Weet u misschien nog een adres waar jonge katjes zijn?” Dan vermeldt nog iemand zijn weekprogramma: een avond drumband, drie avonden prei schoonmaken, een avond kinderkoor en aansluitend judo, tweemaal per maand mis, eenmaal per maand optreden van drumband en “verder alleen huiswerk, huiswerk en nog eens huiswerk”.

In de verlovingstijd worden spelregels, gezagsverhoudingen en rolverdeling bepaald die een huwelijk lang zullen gelden. Dat geldt voor een echt huwelijk maar ook voor de relatie van een klas met zijn leraren. Het groentje denkt dat ze het hele jaar zo lief blijven als in het begin. De oude rot signaleert een misbaksel de tweede les en neemt dienovereenkomstig maatregelen. De eerste maand van het schooljaar, de verlovingstijd, is nu voorbij.

Met H3b kan het niet stuk, zou je denken als je hun persoonsbeschrijvingen leest. Maar gedurende de verlovingstijd van H3b ontwikkelden zich kennelijk minder wenselijke gedragspatronen. Dat las ik uit een brief van docent R., die behoort tot de categorie 'oude rot'. Volledige vermelding van diens naam laat ik achterwege gezien het kwaadaardige karakter van deze R. Enkele citaten kan ik de lezers echter niet onthouden.

“Collega's. Tijdens de ouderavond voor 3-havo heb ik de ouders van de leerlingen van H3b meegedeeld dat er wat problemen lijken te zijn of te ontstaan (...). [De ouders] vragen zich af hoe een volwassene bepaalde gedragingen en opmerkingen van leerlingen kan accepteren. Overigens blijken kinderen deze 'tolerantie' eerder als slapheid te ervaren (...) Hoewel ik niet graag zou pleiten voor het opvolgen van het advies van een tweetal ouders 'ze maar eens een schop onder hun kont te verkopen', wil ik u graag adviseren de teugels in klas H3b strak aan te trekken.

“Vanzelfsprekend is natuurlijk dat kinderen rustig zijn in de klas en dat ze niet (met elkaar) praten als u aan het woord bent. Leerlingen moeten hun huiswerk (netjes) maken en moeten leren wat opgegeven is. Dat kunt u dus maar beter controleren (...). Een systeem van belonen van goed gedrag zal op den duur beter werken dan het straffen van slecht gedrag. Toch wil ik in dit geval pleiten voor het voorlopig eerst maar eens afstraffen van slecht gedrag.”

R. heeft zijn wijze raad voorgelezen in H3b en, ik weet niet of ze het zeiden maar ik weet het zeker, ze waren het er roerend mee eens.