Geluidsregels

Dat de (dreigende) invoering van strengere geluidsregels voor vliegtuigen (NRC HANDELSBLAD, 5 oktober) direct effect kan hebben, wordt in België bewezen.

Het voornemen van de Belgische regering om Zaventem, de internationale luchthaven van Brussel, in het weekeinde te sluiten voor lawaaiige zogenaamde Hoofdstuk 2-vliegtuigen, heeft inmiddels twee luchtvaartmaatschappijen die die luchthaven veel gebruiken, in actie gebracht. Constellation International Airlines gaf als eerste te kennen op korte termijn haar Boeing 727's te willen vervangen door stillere vliegtuigen die in het weekeinde van Zaventem gebruik kunnen blijven maken.

Kort daarop gaf ook Sabena aan om die reden de vervanging van haar oudere Boeing 737's een paar jaar eerder dan oorspronkelijk gepland te willen doorvoeren. Dat stukje premie op minder geluid wordt daar in ieder geval dus blijkbaar goed begrepen. In beide gevallen blijkt de Airbus 320 als mogelijke vervanger in aanmerking te komen. En dat zou de werkgelegenheid in deze sector in Europa weer ten goede komen. Een tweede stukje premie op minder geluid.