Stagnatie keukenmarkt breekt Atag op

Atag (keukenapparatuur, verwarming, sanitair en fietsen) rekent voor het derde kwartaal van dit jaar op een aanmerkelijk lager resultaat dan de 7,2 miljoen gulden in de overeenkomstige periode vorig jaar. De onderneming kampt met prijsdruk op de markt voor keukenapparatuur. Ook staat het resultaat in de verwarmingssector onder druk.

Volgens directievoorzitter J. Manschot stagneert de Europese markt voor keukenapparatuur. Hij spreekt van een verrassing. “Vooral de mate waarin verbaast ons.” De stagnatie houdt verband met de fors toegenomen concurrentie. Die manifesteerde zich met name in september in Duitsland, een belangrijke markt voor Atag.

Tevens heeft het bedrijf te maken met aanloopkosten voor de produktie van een nieuwe cv-ketel. Atag publiceert de cijfers over het derde kwartaal op 1 november. In hoeverre de tegenvallende gang van zaken in het derde kwartaal het resultaat over geheel 1996 beïnvloedt kon Manschot niet zeggen. “We zijn dit nog aan het bestuderen, maar meenden er juist aan te doen nu alvast te komen met een profitwarning.”

Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden onthutst. De koers van het aandeel viel vlak na de aankondiging 17,50 gulden terug naar 110 gulden. De resultaatverslechtering in het derde kwartaal komt niet helemaal uit de lucht vallen. Manschot liet bij de presentatie van de halfjaarcijfers in juli al weten dat hij voor geheel 1996 geen winststijging verwachtte. Verbeteringen bij een reeks overgenomen bedrijven vergden volgens hem meer tijd dan waarop was gehoopt. De winst over de eerste helft van dit jaar bedroeg 12,5 miljoen gulden, vrijwel gelijk aan de 12,4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 25 procent tot 495 miljoen gulden.