Kooren ziet af van sleepdienst Antwerpen

ROTTERDAM, 11 OKT. Het Rotterdamse sleepvaartbedrijf Adriaan Kooren (Kotug) ziet af van zijn eerder aangekondigde plannen om met vier boten een sleepdienst op te zetten in Antwerpen.

Directeur Ton Kooren, die dit vanochtend bekendmaakte, zegt niet voldoende contracten met reders te hebben kunnen afsluiten om een verantwoorde start in Antwerpen mogelijk te maken. Een jaar geleden lukte het Kooren wel met vier boten het sleepkartel in Hamburg te doorbreken.

Ruim een half jaar is Kooren bezig geweest om te onderzoeken of zo'n 'coup' ook op de De Schelde, met sleepdiensten op Antwerpen zou kunnen lukken.

Kooren had een “nieuw en zeer klantvriendelijk tarief” voor Antwerpen gemaakt waarbij het Rotterdamse bedrijf naar eigen zeggen 20 tot 25 procent onder de bestaande tarieven van de twee Antwerpse sleepdiensten, De Unie van Redding en Sleepvaart (URS) en diens dochteronderneming Schelde Towage, zat. Die concurrenten, bevreesd voor het ondermijnen van hun feitelijke monopoliepositie, lieten het er evenwel niet bij zitten. Zij hebben, aldus de lezing van Kooren, rederijen kortingen op het oude tarief tot 60 procent aangeboden. “Daarmee maakten zij onze komst economisch onverantwoord. Ondanks een aantal getekende contracten van trouwe klanten die op onze start hadden aangedrongen, waren we toch afhankelijk van een groot aantal nieuwe klanten”, aldus een teleurgestelde Ton Kooren.

Na zijn successen in Rotterdam, waar Kotug al jaren in een keiharde concurrentiestrijd is gewikkeld met Smit en de positieve ervaringen tot nu toe in Hamburg, waar Koorens komst een klein jaar geleden tot een kleine slepersoorlog leidde, is het nu voor Ton Kooren even slikken. “Als bedrijf kom je niet graag naar buiten met slecht nieuws. Maar gezien de hooggespannen verwachtingen, niet alleen van onszelf maar ook van velen met ons, voelen wij ons verplicht dit nu wel te doen.”

Een voor Kooren wrang neveneffect is dat nu - ook al besluit Kotug niet te komen - de reders in Antwerpen aanzienlijk goedkoper uit zijn dan voorheen. Hij toont zich “diep teleurgesteld” in een aantal reders die Kotug eerst hadden aangemoedigd naar Antwerpen te komen om daar concurrentie in de sleepdiensten te brengen en die, nu ze een aanzienlijke kostenbesparing daar hebben bereikt, “ons juist nu in de steek gelaten hebben”.

Kooren denkt er niet aan op afzienbare termijn een nieuwe poging in Antwerpen te wagen. “Antwerpen kun je voorlopig wel schudden. De reders hebben daar nu contracten afgesloten die twee tot drie jaar lopen”. Kotug zit niet bij de pakken neer. “Wij hebben plannen voor het opzetten in een andere grote haven op het Europese continent”, zegt Kooren. Welke haven dat is wil hij vanwege de concurrenten nog niet onthullen.

In Hamburg lopen de zaken voor Kotug intussen voorspoedig. Inmiddels is een vijfde sleepboot in de vaart genomen en Kooren denkt al aan het inzetten van een zesde schip daar. In Rotterdam koestert de sleepdienst plannen om het aantal assistenties per sleepboot op te voeren van twee naar drie per dag.