Fortis-gevoel

Zelfs in de financiële wereld is niet alles te koop. Een duidelijke en krachtige uitstraling bijvoorbeeld. Neem Fortis. De zakken van het Nederlands-Belgische concern puilen uit. Fortis is trots op zijn 135ste plaats op de jongste Fortune Global 500 ranglijst van grootste ondernemingen ter wereld.

Voor British Telecom. Ruim voor Merrill Lynch en Boeing. Toch hebben deze bedrijven iets dat Fortis mist.

Fortis presenteert de ruim honderd ondernemingen die onderdeel zijn van de groep als 'een gebundelde kracht'. Maar door de ingewikkelde structuur met vele namen strijdt de groep tegen het imago van stuurloos allegaartje.

Met reclamecampagnes schaaft de bank en verzekeraar aan het imago. Daartoe bracht het onlangs een nieuwe advertentie: een span ossen maakt een opening in een bergwand door er een rotsblok uit te trekken. De omschrijving van advertenties die nog op stapel staan werkt op de lachspieren. Fortis kondigt aan: steenbokken en bevers die een boom vellen waarmee ze een ravijn overbruggen. En daarna: een kudde muildieren die een enorme grasmat uitrolt om een woestijnlandschap tot vruchtbaar land te maken.

Toch is er hoop. Sinds de vorige miljoenenverslindende reclamecampagne (eekhoorns, vlinders) is Fortis' naambekendheid naar eigen zeggen bij de doelgroep opgevoerd tot meer dan tachtig procent. Dat was voordat Fortis de voorpagina's van de kranten haalde met de mogelijke overname van MeesPierson, een financiële instelling zonder imagoprobleem.