Chip-cowboys

De concurrentiestrijd tussen chipper (Postbank en PTT) en chipknip (de overige banken) loopt aan de vooravond van de massale introductie tot het kookpunt op. Tijdens een chipkaart-congres deze week in Amsterdam sloegen beide kampen elkaar om de oren met allerlei randapparatuur en extra toepassingen van de chipkaarten.

Chipknip en chipper willen zo graag klanten binnen halen dat beiden volgend jaar geen abonnementskosten rekenen aan ondernemers die hun apparaat willen plaatsen.

De banken, verenigd in de organisatie Interpay, balen ervan dat het zo ver heeft komen. Het blijft ze dwars zitten dat de Postbank eind vorig jaar zijn eigen weg ging, samen met PTT Telecom. J. Verhaegen, voorzitter van de interbancaire werkgroep chipknip, herhaalde voor de zoveelste keer zijn opvatting dat nu twee aparte infrastructuren voor kaarten ontstaan. Dat is vervelend voor de consument en volgens Verhaegen maatschappelijk ongewenst.

De efficiëntie van het betalingsverkeer is volgens Verhaegen in het geding en daarom spitsten de congresgangers hun oren toen de toezichthouder op het bankwezen, De Nederlandsche Bank (DNB), aan het woord kwam. DNB-directeur H. van der Wielen maakte duidelijk dat van twee structuren geen sprake is. De banken hebben immers beloofd dat er één kaartlezer op de toonbank van de detaillist komt, die zowel chipknip als chipper kan lezen. DNB mengt zich verder niet in het felle commerciële geweld tussen de banken. “Als in een saloon in 't wilde westen een gevecht tussen de cowboys moest worden beëindigd, dan werd op de pianospeler geschoten. We willen niet de pianospeler zijn”, zei Van der Wielen. Het maatschappelijk appèl van Interpay heeft wellicht meer te maken met commerciële retoriek. Paul Wessels