Luchtvaartexperts: rapport Hercules is amateuristisch

ROTTERDAM, 10 OKT. Twee Nederlandse luchtvaartdeskundigen hebben kritiek op het rapport over het ongeluk met de Belgische Hercules op het vliegveld Eindhoven. J.A.Mulder, hoogleraar in de bewegingsleer der vliegtuigen in Delft, noemt het rapport “amateuristisch en niet vakkundig”. Docent luchtvaartindustrie H. Heerkens van de Universiteit Twente vindt de resultaten van het onderzoek “onduidelijk en onvolledig”.

Het militaire vrachtvliegtuig verongelukte op 15 juli van dit jaar na een vlucht uit Villafranca in Italië, waarbij 34 doden vielen.

Het technische onderzoek naar de toedracht is uitgevoerd door een gecombineerde onderzoekscommissie van de Belgische en Nederlandse luchtmacht. Die kwam tot de 'vermoedelijke' conclusie dat een aanvaring met een zwerm vogels heeft geleid tot het uitvallen van drie van de vier motoren. In een rapport van het ministerie van Binnenlandse Zaken werd vastgesteld dat de hulpverlening door met name de (luchthaven)brandweer een klein half uur eerder had kunnnen beginnen, waardoor waarschijnlijk de levens van de inzittenden zouden zijn gespaard.

Luchtvaartdeskundigen Mulder en Heerkens baseren hun kritiek op het technische rapport over de mislukte landing. “De onderzoekscommissie heeft het afgedaan als een huiswerkklusje voor de luchtmacht”, zegt professor Mulder. De vliegtechnische analyse in het rapport, die weergeeft hoe het vliegtuig onbestuurbaar werd, deugt volgens hem niet. “Daar is geen echte flight-dynamics-deskundige aan te pas gekomen. Het lijken mij niet meer dan de opvattingen van een vlieger”, aldus Mulder. Nabootsing van de vlucht in een laboratorium en het opstellen van zorgvuldige berekeningen is volgens hem alsnog noodzakelijk. De deskundigen stellen verder de beslissing van de bemanning een doorstart te maken, ter discussie. “Ze hadden hun toestel gewoon aan de grond moeten zetten, dan was een geringer risico geweest”, menen zij. In het luchtmachtrapport wordt de juistheid van de beslissing nergens getoetst. “Bij een doorstart heb je altijd voors en tegens. Het is een split-second beslissing, die je moeilijk achteraf kunt toetsen”, zegt een woordvoerder van de Belgische luchtmacht. Op grond van het onderzoeksrapport wordt volgens hem nu een aantal maatregelen uitgewerkt.