Britse tabloid bekent misser

ROTTERDAM, 10 OKT. Hij diende slechts het algemeen belang, zei hoofdredacteur Stuart Higgins van de Britse tabloid The Sun. Hij wist toen nog niet dat de 80 seconden video van Lady Di, die half ontkleed paardje reed op de rug van haar vroegere minnaar majoor James Hewitt, fake was. De triomfantelijke Higgins verdedigde de beelden, dinsdag afgedrukt als vage zwart-wit foto's op de voorpagina van The Sun, alsof hij een spionagenetwerk had blootgelegd.

Een dag later moest de krant diep in het stof bijten. The Sun bekende gisteren op de voorpagina het slachtoffer te zijn geworden van “het slimste bedrog van de eeuw”. Het waren niet prinses Diana en James Hewitt, maar stand-ins van een modellenbureau dat zich specialiseert in dubbelgangers van de Britse koninklijke familie. The Daily Mirror genoot van de blunderende concurrent. De Mirror, die er vorig jaar in een vergelijkbare kwestie was ingeluisd, meldde gisteren de “ontmaskering van de seksvideo”.