Informatiecampagne over de euro van start

BRUSSEL, 9 OKT. Zeven op tien Europeanen vinden dat ze slecht zijn geïnformeerd over de toekomstige Europese eenheidsmunt, de euro. Dat verklaarde Europees commissaris voor financiën, Yves-Thibault de Silguy, gisteren voor het Europees Parlement.

De Silguy beloofde dit jaar 21 miljoen ecu (45 miljoen gulden) uit te trekken voor een informatie-campagne rond de euro en volgend jaar nog eens 30 miljoen ecu. Begin 1998 wordt bekend welke landen meedoen aan de Economische en Monetaire Unie. Het zal daarna echter nog tot het jaar 2002 duren voor de eerste euro's als munten en biljetten in omloop worden gebracht.

De Europese Commissie heeft ook een groep van 130 bankiers, zakenlieden, academici en ambtenaren samengesteld die de euro aan de man moet brengen. De Silguy verklaarde gisteren verder dat de Commissie afspraken over informatie-programma's heeft gemaakt met werkgeversorganisaties en kamers van koophandel in verschillende Europese landen. Groot-Brittannië heeft de Commissie duidelijk gemaakt dat ze geen steun uit Brussel wil voor een informatiecampagne. Londen heeft zich het recht voorbehouden om, ook al voldoet het aan de toelatingscriteria voor de Economische en Monetaire Unie, toch buiten de muntunie te blijven.

De Nederlandse overheid begon eergisteren een campagne voor de euro. Voor de voorlichtingscampagne, die vooral is gericht op het bedrijfsleven en banken, wordt 1,5 miljoen gulden uitgetrokken. Ze bestaat uit onder andere een 06-Eurolijn, een Eurosite op Internet en het tijdschrift Eurokoers.

Pas als vaststaat dat de Europese muntunie inderdaad zoals voorzien op 1 januari 1999 van start gaat, begint Nederland een grote publiekscampagne.