American Brands stoot tabaksbelang af

NEW YORK, 9 OKT. De Amerikaanse fabrikant van consumentenproducten American Brands verzelfstandigt zijn Britse tabakdochter Gallaher. Het besluit is vooral ingegeven door vele claims tegen sigarettenfabrikanten in de VS wegens gezondheidsschade door roken.

Gallaher, dat meer dan de helft van de omzet levert van het bedrijf, wordt eigendom van de aandeelhouders van American Brands, dat zich na de afsplitsing Fortune Brands gaat noemen. Volgens de topman van American Brands, Thomas Hays, verbetert de splitsing de vooruitzichten voor beide bedrijven. “Doordat Gallaher duidelijker zal worden gezien als een Europees bedrijf dat niets te maken heeft met de juridische problemen in de VS, zal de waardering van de onderneming groeien.” Andersom kan American Brands in de VS profiteren van het afstoten van zijn tabakbelangen.

American Brands ontdeed zich in 1994 al van een andere tabakdochter, American Tobacco. Dat bedrijf, met als bekendste merken Pall Mall en Lucky Strike, werd voor een miljard dollar verkocht aan het Britse concern BAT Industries. Sindsdien heeft American Brands geen tabaksbelangen meer in de Verenigde Staten.

Met het afstoten van Gallaher verliest American Brands omstreeks 55 procent van zijn omzet, die nu nog rond de 10,5 miljard dollar (ƒ 18 miljard) per jaar ligt. De resterende activiteiten liggen op terreinen als dranken (onder meer Jim Beam-whisky), artikelen voor de golfsport (met merken als Titleist) en kantoorartikelen. Met de afsplitsingsoperatie is naar verwachting zes tot tien maanden gemoeid.

Gallaher is de grootste sigarettenfabrikant in Groot-Brittannië en heeft als bekendste merk Benson & Hedges. De fabrikant verkoopt ook sigaretten van het merk Silk Cut. Het marktaandeel in eigen land ligt rond de 40 procent. Gallaher heeft daarnaast sterke posities in een reeks andere Europese landen, vooral Ierland, Frankrijk en vroegere Sovjet-republieken.

(AP, ANP)