Paccar sloot Canadese fabriek na lang conflict

MONTREAL, 8 OKT. Van de vestigingen die de Amerikaanse truckfabrikant Paccar er buiten de Verenigde Staten op nahoudt, is er in juni van dit jaar één gesloten na een langdurig arbeidsconflict.

Paccar, de vrachtwagenbouwer uit de Amerikaanse staat Washington die het Nederlandse DAF Trucks wil overnemen, zette in april alle negenhonderd werknemers op straat van zijn dochter Kenworth in de Canadese deelstaat Quebec. Achthonderd van hen waren op dat moment al acht maanden in staking om hun eis voor een betere pensioenregeling kracht bij te zetten.

Woordvoerders van Paccar noemden de staking, die de produktie zo goed als stillegde, één van de motieven voor de sluiting van de fabriek in Sainte-Therese, 50 kilometer ten noorden van Montreal. De voornaamste reden was echter een daling in de vraag naar vrachtwagens in Noord-Amerika.

De Kenworth-fabriek, die in 1967 werd gekocht door Paccar, stond bekend om haar problematische arbeidsverhoudingen. Zo duurde ook in 1978 een staking acht maanden. Inzet van het conflict was toen doorbetaling van vrije dagen.

Buzz Hargrove, voorzitter van de Canadese Autowerkers Vakbond, waarbij de meeste werknemers van Kenworth waren aangesloten, beschuldigde Paccar er in april van zuiniger te zijn op arbeidsplaatsen in de Verenigde Staten dan op banen in Canada. Volgens hem gaf Paccar de Canadese fabriek bovendien op omdat het vrachtwagens tegen lagere loonkosten kan produceren in zijn Mexicaanse vestiging. Paccar ontkende dat banen naar Mexico werden verplaatst.

Woordvoerder Stephen Buckner van het hoofdkantoor van Paccar in Bellevue,Washington, sprak van een “zakelijke beslissing” wegens overcapaciteit. Een deel van de produktie uit Canada zou in de VS worden voortgezet, waar Paccar fabrieken heeft in Washington, Ohio, Tennessee en Texas .

Een reddingsplan van de regeringen van Canada en Quebec, om de fabriek in Sainte-Therese in afgeslankte vorm voort te laten bestaan, liep eveneens stuk op onenigheid over arbeidsvoorwaarden. Hoewel een financieringsplan voor modernisering van de fabriek ter waarde van dertig miljoen dollar vier maanden geleden zo goed als rond was, konden Paccar en de Canadese Autowerkers Vakbond het niet eens worden over concessies van de werknemers. Een voorstel van de bond voor vijfjarige flexibele arbeidscontracten zonder stakingen en een compromis over de pensioenregeling ging Paccar niet ver genoeg.

Paccar is gespecialiseerd in de produktie van zware trekkers voor transport over lange afstanden. Het concern had vorig jaar vijftien procent van de Canadese truckmarkt in handen en behaalde een winst van 253 miljoen dollar.

Voor de laatste staking leverde de vestiging in Quebec 25 vrachtwagens per dag af.